Atpakaļ pie jaunumu saraksta

Riepu testi un bremzēšanas ceļš

Riepu testi un bremzēšanas ceļš

Regulāri tiek veikti dažādi riepu testi, lai noteiktu gan to, kāds būs riepu ātruma indekss, gan arī bremzēšanas ceļa garums dažādos laikapstākļos. Tas tieši ietekmē drošību, tādēļ ir svarīgi.


Bremzēšanas ceļš uz dažādiem ceļa segumiem – kā tas mainās?

Mēdz teikt, ka nav svarīgi, cik ātri kurš pārvietojas, svarīgi – cik ātri spēj apstāties. Šis apgalvojums ir jo īpaši patiess autovadīšanas pasaulē. Vadītāja reakcijas laiks un bremzēšanas ceļš dažās dzīves situācijās būs tie, kas noteiks iznākumu kādā bīstamā ceļu satiksmes situācijā. Tādēļ – dodoties ceļā, jānovērtē ceļa seguma kvalitāte, laikapstākļi un citi faktori, kas tieši ietekmēs bremzēšanas ceļa garumu.

Bremzēšanas ceļš dažādos laikapstākļos

Viens no primārajiem faktoriem, kas ietekmē bremzēšanas ceļu un uz kā novērtēšanu ir orientēti daudzi riepu testi – laikapstākļi. Attiecīgi vai ceļa virsmas segums ir sauss, slapjš, tikko sācis mirkt, apsnidzis, apledojis u.tml. Visdrošāk, protams, braukt pa sausu segumu.
Riepu testi arī primāri tiek veikti uz sausa seguma. Ja ceļā nav iebrauktas rises, tad slapjš segums lietus draudus nerada, savukārt bedrains ceļš vai ceļš ar iebrauktām risēm lietus laikā var radīt akvaplanēšanas draudus.
Ja gadās braukt laikā, kad pēc ilga sausuma perioda ir sācis līt, arī nepieciešama papildu piesardzība, jo ceļa virsmu var klāt putekļi, kas, lietum sākoties, var radīt slidenu kārtiņu. Un, protams, apsnidzis vai apledojis ceļš būs visbīstamākais, apstāšanās un bremzēšanas ceļš uz tā būs visgarākais.

Bremzēšanas ceļš uz dažādiem ceļu segumiem


Visīsākais bremzēšanas ceļš būs uz kvalitatīva asfalta. Uz bruģa vai grants ceļa tas būs garāks. Nosacīti var teikt, ka visdrošāk ir braukt pa īpaši bedrainu ceļu, jo tādā gadījumā attīstītais ātrums nebūs liels un bremzēšanas ceļš būs īsāks.

Bremzēšanas ceļa garums atkarībā no ātruma

Papildu jau minētajiem apstākļiem – ceļa seguma veidam un laikapstākļiem – ir vēl trešais faktors, kas ietekmē bremzēšanas ceļa garumu, proti – ātrums. Fizikas likumi ir nemainīgi – jo lielāks ātrums, jo garāks bremzēšanas ceļš. Praktiskos eksperimentos ir noskaidrots, ka uz sausa asfalta pie ātruma 50 km/h bremzēšanas ceļa garums ir ap 12 metriem. Uz šāda paša seguma bremzēšanas ceļš pie 90 km/h būs jau 27 metri.
Ja ceļa segums ir klāts ar pieblietētu sniegu, bremzēšanas ceļš divkāršojas un attiecīgi pie ātruma 50 km/h būs 24 metri. Pilsētā tas ir ievērojams attālums, tādēļ noteikti jāievēro atbilstoša distance un jāizvēlas tāds braukšanas ātrums, kas ļaus droši apstāties gan pašam, gan arī automašīnai, kas brauc aizmugurē – tas ir – nekādas straujas bremzēšanas pie liela ātruma vai nelabvēlīgos laikapstākļos.
Pie ātruma 90 km/h bremzēšanas ceļš uz sniega ir iespaidīgi 64 metri. Turklāt – tas ir tikai nobrauktais attālums laikā no brīža, kad tiek nospiests bremžu pedālis. Tam klāt vēl būtu jāpieskaita arī reakcijas laikā nobrauktais attālums, kas var būt vismaz 14 metri.


Foto: Shutterstock.com

Riepu testi – ko tie vēsta par riepu veiktspēju?

Klasisks paņēmiens, kā pārbaudīt riepu kvalitāti un darbību uz ceļa – veicot riepu testus. Riepu testi ir gan interesanti, gan informatīvi, kā arī sniedz iespēju pircējiem izvēlēties optimālo cenas un kvalitātes variantu. Pēc tam kad veikti riepu testi, tiek noteikti arī piemērojamie riepu ātruma indeksi. Riepu ātruma indeksi norāda, ar kādu maksimālo ātrumu, izmantojot konkrētās riepas, ir atļauts braukt.
Riepu testi parasti tiek veikti, lai pārbaudītu dažādus parametrus, piemēram:
  • trokšņu līmeni,
  • braukšanas kvalitāti,
  • Akvaplanēšānu,
  • bremzēšanas ceļa garumu,
  • bremzēšanu uz slapja asfalta seguma,
  • vadāmību uz slapja asfalta,
  • u.tml.
Praktiskie riepu testi šī gada vasarā parādīja, ka labākie rezultāti bremzēšanā uz slapja seguma ir Falken riepām. Nākamie labākie sniegumi – Hankook, Michelin un Pirelli. Savukārt bremzēšanas ceļa garuma riepu testi pie ātruma 90 km/h par labākajām riepām atzina Hankook, Michelin un Vredestein riepas. Šo riepu bremzēšanas ceļš uz sausa asfalta bija 31,8 metri. Iespaidīgi!

Labākās riepas meklē Riepas1.lv riepu lielveikalā, kur notiek plašākā riepu tirdzniecība valstī!
Meklēt ziemas riepas


Saistītie raksti