Vasaras riepas

Brīdī, kad pazūd pēdējais sniegs un gaisa temperatūra turas stabili virs +7 grādiem pēc Celsija, nekavējies un aprīko savu auto ar vasaras riepām

Ieskaties! Šīs sezonas aktuālie piedāvājumi!

Kādi ir vasaras riepu tipi?

Ņemot vērā, ka ceļu stāvoklis, laikapstākļi un arī autobraucēju prasības ir dažādas, vasaras riepām ir dažāda veida protektoru zīmējumi. Protektorus iespējams iedalīt trīs tipos; katram no tiem ir savi plusi un mīnusi.

Simetrisks protektors

Riepas protektora nosacītā iekšmala un ārmala ir vienādas jeb simetriskas.

Priekšrocības:

  • Paaugstināta izturība;
  • Ilgāks kalpošanas laiks;
  • Ekonomiskums;
  • Lieliska noturība uz ceļa;
  • Augsts braukšanas komforts;

Trūkumi:

  • Vidēji vadāmības rādītāji;
  • Samazināta akvaplanēšanas pretestība;

Asimetrisks protektors

Riepas protektora nosacītā iekšmala un ārmala ir atšķirīgas jeb asimetriskas.

Priekšrocības:

  • Zems trokšņu līmenis;
  • Paaugstināta akvaplanēšanas pretestība;
  • Paaugstināta stabilitāte;

Trūkumi:

  • Elastīgas sānu malas;
  • Mazāka degvielas ekonomija;
  • Īsāks kalpošanas laiks.

virziena protektors

Šo vasaras riepu protektors izstrādāts noteiktam rotācijas virzienam.

Priekšrocības:

  • Lieliska vadāmība;
  • Paaugstināta akvaplanēšanas pretestība;
  • Laba saķere ar mitru segumu;
  • Paredzama automašīnas uzvedība, braucot ātri.

Trūkumi:

  • Zemāki degvielas ekonomijas rādītāji;
  • Mazāka triecienizturība;
  • Ātrāks nodilums.

Vasaras riepas – drošība, dinamika un ekonomija vasaras sezonā!

Gumijas sastāvs, protektors, riepu tehniskā uzbūve – izstrādājot riepas vasaras sezonai, šīs īpašības tiek pielāgotas, ņemot vērā vasarā valdošos laikapstākļus un ceļu stāvokli. Līdz ar to ir tikai loģiski, ka labas vasaras riepas nodrošina labākos drošības, ekonomijas un dinamikas rādītājus siltajā sezonā, salīdzinot ar ziemas vai vissezonas riepām. Riepu izvēle mūsu internetveikalā ir ļoti plaša, tāpēc, kad pienācis laiks iegādāties jaunas vasaras riepas, jāizprot gan atšķirības starp dažādiem riepu modeļiem, gan Tavas vajadzības, lai nopirktais riepu komplekts būtu piemērotākās tieši Tev!

Ražotāju ieteikumi

Ikvienam automašīnas modelim tās ražotājs nosaka ieteicamos riepu parametrus, pēc kuriem vadīties, izvēloties jaunas riepas. Ja Tavs automobilis joprojām ir aprīkots ar rūpnīcas diskiem, ieteicams izvēlēties tāda paša izmēra riepas, ar kādām Tavs auto ticis aprīkots no ražotāja puses.

Ar attiecīgajiem parametriem vari iepazīties auto īpašnieka rokasgrāmatā vai uz zīmes, kas parasti atrodama vadītāja durvju pusē vai degvielas tvertnes vāciņa iekšpusē. Uzstādot riepas, kuras no šiem parametriem atšķiras (piemēram, ja Tavam auto nepieciešamas vasaras riepas R16 izmērā, bet tā vietā izvēlēsies vasaras riepas R15, vasaras riepas R17 vai vasaras riepas R18), automašīnas vadāmība, drošība un ekonomija var ievērojami samazināties!

Riepu marķējums un parametri

Riepu kvalitāti un atbilstību Tavām vēlmēm un vajadzībām var noteikt pēc sekojošiem parametriem, kuri norādīti pie katra riepu modeļa. 2021. gada 1. maijā marķējums tika papildināts ar jaunu informāciju: QR kodu ar saiti uz EPREL datubāzi, kas dod iespēju pircējiem noskaidrot sīkāku informāciju par konkrēto riepu, kā arī simboliem saķeres ar sniegu un apledojušu ceļu apzīmēšanai.

Degvielas patēriņš – norāda riepas rotācijas pretestību un degvielas ekonomijas līmeni. Pastāv piecas klases (no A līdz E). A klasei ir vismazākais degvielas patēriņš, bet E klasei – augstākais.

Saķere – nnorāda riepas saķeri uz slapja ceļa seguma. Pastāv piecas klases (no A līdz E). A klasei ir augstākais saķeres līmenis, bet E klasei – zemākais.

Ārējā trokšņa līmenis – norāda riepas skaļumu, braucot ar ātrumu 80 km/h, mērot to decibelos (dB). Jo decibelu vairāk, jo lielāks trokšņa līmenis. Augsts riepas trokšņa līmenis pasliktina komforta līmeni auto salonā, kā arī vairo kopējo vides skaņu piesārņojumu.

Kā noteikt, kad vasaras riepas nepieciešams mainīt?

Riepu stāvokli un piemērotību drošai lietošanai kopējā satiksmē var noteikt pēc vairākiem faktoriem. Pievērs tiem uzmanību un nepieciešamības gadījumā veic riepu nomaiņu.

Protektora dziļums
Ceļu satiksmes noteikumos noteikts, ka satiksmē aizliegts piedalīties ar vasaras riepām, kuru protektora dziļums ir mazāks par 1,6 milimetriem. Šī prasība nav tikai formāla – protektoram nodilstot, ievērojami pasliktinās automašīnas vadāmība gan uz sausa, gan slapja ceļa seguma.

Vizuāli riepu bojājumi
Riepas nav piemērotas braukšanai, ja to sānu malās ir radušās plaisas vai gaisa burbuļi jeb pumpas. Šādas riepas ar defektiem var pēkšņi plīst, kas var izraisīt bīstamas situācijas uz ceļa, it īpaši, braucot lielā ātrumā.

Novecojušas riepas
Nekas nav mūžīgs, arī riepu gumija – tā laika gaitā noveco. Riepas pareizi uzglabājot un ekspluatējot, to maksimālais derīguma termiņš var būt līdz pat 10 gadiem, tomēr vairums ekspertu iesaka to stāvoklim pastiprinātu uzmanību pievērst jau pēc pieciem gadiem no ražošanas dienas. Laika gaitā riepu gumija sāk palikt cietāka, un rezultātā pat vizuāli svaiga riepa sniegs ievērojami sliktāku saķeri, bremzēšanas veiktspēju un vadāmību. Informāciju par to, kad riepas ražotas, iespējams atrast uz riepas sānu malas; tā ir četru ciparu kombinācija ovālā rāmī aiz DOT marķējuma. Pirmie divi cipari norāda uz ražošanas nedēļu, bet nākamie divi – uz ražošanas gada pēdējiem diviem cipariem.

No kura datuma vasaras riepas ir obligātas?

Iestājoties siltākiem laikapstākļiem, autovadītāji mēdz interesēties par to, kad jāveic ziemas riepu nomaiņa uz vasaras riepām. Konkrētas atbildes uz šo jautājumu nav, jo pēc būtības ar ziemas riepām drīkst pārvietoties visu gadu. Izņēmums gan ir riepas ar radzēm, jo tās ir atļautas no 1. oktobra līdz 1. maijam. 

Kad ziemas riepas jāmaina uz vasaras riepām, lai neciestu automašīnas vadāmība un drošība?

Ziemas riepas zaudē savas priekšrocības un ātrāk dilst tad, kad gaisa temperatūra sasniedz septiņus grādus pēc Celsija. Līdz ar to, kad gaisa temperatūra stabili pārsniedz +7 grādu atzīmi, laiks lūkoties vasaras riepu virzienā. Protams, ievērojot nosacījumu, ka ātrāk par 1. martu vasaras riepas izmantot nedrīkst.

Kad vasaras riepas jāmaina uz ziemas riepām?

Likums nosaka, ka ziemas riepas obligāti jāizmanto no 1. decembra līdz 1. martam. Tomēr jautājums par to, kad jāmaina vasaras riepas, bieži vien kļūst aktuāls agrāk, proti, ja gaisa temperatūra ir zemāka par septiņiem grādiem pēc Celsija. Šajā brīdī ziemas riepas sāk uzrādīt ievērojami labāku veiktspēju par vasaras riepām.

Kā, riepas uzglabājot, pasargāt tās no UV staru ietekmes?

UV staru ietekmē riepu sānos var sākt parādīties plaisas. Lai no plaisām izvairītos, svarīgi riepas pareizi uzglabāt – tām jāatrodas vietā, kur tās neapspīd tieši saules stari. Tāpat svarīgi, lai riepas neatrastos pārāk siltā un pārāk sausā vietā.

Vai nepiemērotu riepu izmantošana var kalpot par iemeslu apdrošināšanas atlīdzības atteikšanai?

Protams! Satiksmē izmantojot vasaras riepas, kuru protektora dziļums ir mazāks par 1,6 milimetriem, apdrošināšanas atlīdzību saņemt praktiski nebūs iespējams. Tas pats attiecas uz ziemas riepu izmantošanu ziemā, ja to protektora dziļums ir mazāks par četriem milimetriem, un radžoto riepu izmantošanu no 1. maija līdz 30. septembrim.


Konsultējies ar Riepas1 speciālistiem!

Ja neesi drošs par to, kādas riepas būs piemērotākās Tavam auto, vērsies pie mūsu riepu speciālistiem un saņem profesionālu konsultāciju. Mūsu darbinieki palīdzēs Tev atrast riepas, kas būs vispiemērotākās tieši Tavām vajadzībām!

Iecienītākie vasaras riepu ražotāji

Vasaras riepas piedāvā daudzi ražotāji. Lūk, kādus zīmolus atradīsi pie mums:

Un daudzi citi

Kā izvēlēties piemērotāko riepu zīmolu?

Vasaras riepas piedāvā ļoti daudzi zīmoli no visas pasaules. Kā zināt, kurš no tiem visiem ir labākā izvēle tieši Tev? Uz šo jautājumu precīzu atbildi sniegt nav iespējams – cik autovadītāju, tik vajadzību un vēlmju. Tomēr, ja ar auto pārvietojies daudz un dinamiski, kā arī par labu kvalitāti esi gatavs maksāt vairāk, iesakām lūkoties tā dēvēto Premium klases ražotāju virzienā (Pirelli, Michelin, Dunlop, Continental, Goodyear, Bridgestone).

Nākamais līmenis – tā dēvētās vidējās klases riepas, kuras pārsvarā ražo Premium zīmolu meitas kompānijas. Lūk, daži piemēri – Fulda, Uniroyal, General Tire, Kleber. Tām ir zemāka cena, ja salīdzinām ar Premium riepām, taču to kvalitāte un drošības līmenis atšķiras tikai mazliet, jo lielākoties meitas kompāniju rīcībā ir informācija un tehnoloģijas no Premium ražotājiem, un ražošanas procesi tiek rūpīgi uzraudzīti. Vidējās klases riepas ir loģiska izvēle vidusmēra autovadītājiem, kuri pārvietojas gan pa pilsētu, gan lauku ceļiem.

Tiem, kuri grib maksimāli ietaupīt, pieejamas ekonomiskās klases riepas, kuras parasti piedāvā mazāk zināmi ražotāji no Ķīnas. Ieguvums, protams, ir jūtami zemāka cena, bet ar to komplektā nāk arī zemāka kvalitāte. Ja ar auto Tu brauc ļoti mierīgi, nedaudz un tikai pa pilsētas ceļiem, šādas riepas var būt piemērotas, bet rēķinies, ka to veiktspēja un ilgmūžība ir zemāka, ja salīdzinām ar Premium vai vidējās klases riepām.

Kādas priekšrocības piedāvā jaunas vasaras riepas?

Lūkojoties jaunu riepu virzienā, pastāv divas opcijas – vai nu jaunu, vai lietotu riepu iegāde. Izvēloties pirmo variantu, Tevi sagaida vairākas būtiskas priekšrocības.

Garantijas serviss

Nav noslēpums, ka arī riepām var būt dažādi defekti. Pērkot lietotas riepas, Tev nav nekādu garantiju, savukārt, ja iegādāsies jaunas riepas un kādai no tiem būs defekts, varēsi riepu samainīt.

Maksimāli droša un komfortabla pārvietošanās

Jaunas riepas ne vien ilgāk kalpo, bet arī piedāvā maksimālu komforta un drošības līmeni. Tas ir tikai loģiski, jo pilnīgi jauns protektors un tas, ka šādas riepas gluži vienkārši ir jaunākas, palīdz tām izcelties ar lielāku izturību un zemāku trokšņu līmeni. Lietotas riepas, ja tās tikušas nepareizi uzglabātas, mēdz būt skaļas un cietas, kā arī trauslas.

Ilgāks kalpošanas laiks

Ir tikai loģiski, ka jauna prece kalpos ilgāk nekā lietota, un izņēmums nav automašīnu riepas. Pērkot lietotas riepas, jārēķinās, ka tām daļa no protektora jau ir nodilusi, turklāt, ja riepas nav pareizi uzglabātas, to mūžs būs vēl īsāks.

Kad jāliek vasaras riepas?

Likums nosaka, ka ziemas riepas laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam ir obligātas visiem transportlīdzekļiem, kuru masa nav lielāka par 3,5 tonnām. Vasaras riepām šādu nosacījumu nav; teorētiski ziemas riepas var izmantot visu cauru gadu (likums nosaka vien to, ka no 1. maija līdz 1. oktobrim nedrīkst izmantot radžotas riepas). Tomēr eksperti iesaka pēc vasaras riepām lūkoties tad, kad termometra stabiņš stabili pārsniedz +7 grādu atzīmi pēc Celsija.

Secinājumi? Brīdis, kad auto jābūt aprīkotam ar vasaras riepām, nav konkrēts, bet parasti, ņemot vērā laikapstākļus mūsu platuma grādos, vasaras riepas autobraucēji izmanto no apmēram aprīļa vidus līdz oktobrim. Bet, kā jau minējām – visu nosaka gaisa temperatūra un laikapstākļi, jo vasaras riepu veiktspēja ir atkarīga no gaisa temperatūras un ceļu stāvokļa.

Padomi, kā pareizi veicama vasaras riepu uzglabāšana

Pēc tam, kad vasaras sezona beigusies, aktuāls kļūst jautājums par to, kur un kā riepas pareizi uzglabāt. Šis aspekts ir ļoti svarīgs, jo no tā tiešā mērā atkarīgs, cik ilgi un kvalitatīvi attiecīgais riepu komplekts kalpos turpmākos gadus. Riepas uzglabājot, ņem vērā šos ieteikumus:

  • Pasargā riepas no tiešiem saules stariem – UV starojums var negatīvi ietekmēt gumijas struktūru, kā rezultātā riepas mēdz plaisāt un kļūst trauslas;
  • Izvēlies optimālu uzglabāšanas vietu – vislabāk riepas uzglabāt vai nu pagrabā, vai auto darbnīcā. Šajās vietās nav krasas temperatūras svārstības, kā arī tajās parasti ir riepām atbilstoša uzglabāšanas temperatūra (no 0 līdz 15 grādiem pēc Celsija);
  • Nomontētas riepas bez diskiem uzglabā vertikālā stāvoklī, kā arī, ja tajās atstāta gaisa kamera, spiedienu samazini uz pusi. Bet, riepas uzglabājot ar diskiem, turi tās uz sāniem (šādas riepas vari arī iekārt). Abos gadījumos riepas ieteicams ielikt plastmasas maisos, tādējādi pasargājot tās no ārējās ietekmes, piemēram, mitruma un putekļiem;
  • Pirms riepu nolikšanas “ziemas miegā” pārliecinies, ka tās nav mitras, jo mitrums var bojāt ne tikai diskus, bet arī riepu metāla slāņus.

Bet, ja riepas tiks uzglabātas, nenomontētas no automašīnas, transportlīdzekli vajadzētu novietot uz balstiem, lai samazinātu spiedienu uz riepām, ko rada automobiļa svars. Ja šāda opcija nav iespējama, automobili ik pēc aptuveni trīs mēnešiem nedaudz jāpārvieto, kā arī riepās par apmēram ceturtdaļu jāpalielina spiediens.

Kāds vasaras riepu protektora dziļums ir optimāls?

Jaunām vasaras riepām ir apmēram 6-8 milimetru dziļš protektors, taču loģiski, ka dažādu apstākļu ietekmē tas pakāpeniski nodilst. Kad protektora dziļums sasniedzis 1,6 milimetru atzīmi, tās lietot vairs nedrīkst – tas ir likumdošanā noteiktais minimālais nepieciešamais vasaras riepu protektora dziļums (ziemas riepām minimālais atļautais protektora dziļums savukārt ir četri milimetri).

Tas gan nenozīmē, ka ar riepām vajadzētu braukt tik ilgi, kamēr sasniegts minimālais atļautais protektora dziļums. Atceries, ka tikai un vienīgi riepas nodrošina saķeri ar ceļa segumu, tāpēc riepu stāvoklis ļoti lielā mērā ietekmē ne vien pārvietošanās komfortu, bet arī drošību. Jo protektors vairāk nodilis, jo sliktāka saķere ar ceļu un līdz ar to – arī automašīnas vadāmība, ko īpaši var izjust, braucot pa slapju ceļa segumu. Tāpēc virkne ražotāju iesaka lūkoties jaunu vasaras riepu virzienā jau tad, kad protektora dziļums sasniedzis aptuveni trīs milimetru atzīmi.

Kā pārbaudīt protektora dziļumu?

Pirmais nosacījums – riepas regulāri jāpārbauda vizuāli, lai pārliecinātos, vai tām nav radušies kādi bojājumi un defekti, pie reizes uzmanību pievēršot arī protektora nodilumam. Taču, lai protektora dziļumu izmērītu precīzi, vajadzēs digitālo protektora mērītāju. Izlīdzēties iespējams arī ar, piemēram, monētu – to vari ievietot starp ūdens novadīšanas kanāliem, un, cik dziļi to iespējams ievietot, tik arī dziļš ir protektors. Mērīšanai vari izmantot arī lineālu vai kādu citu mērierīci. Daļai riepu ir protektora nodiluma indikatori.

Lasīt vairāk

Meklēt riepas