Atpakaļ pie jaunumu saraksta

No A līdz Z par riepu protektora uzbūvi

No A līdz Z par riepu protektora uzbūvi

Teju katram riepu modelim ir unikāls protektors, taču kopumā to uzbūve ir līdzīga. Kādas funkcijas pilda katra protektora daļa?

Kā tiek iedalīti riepu protektora zīmējumi? 

Lai labāk izprastu riepu protektora uzbūvi, sākumā ieskicēsim, kādas ir galvenās atšķirības starp dažādiem protektoru veidiem. Gan lietotas, gan jaunas vasaras riepas pēc protektora zīmējuma tiek iedalītas šādās klasēs: 
  • Simetriska protektora riepas – šādām riepām gan to ārmala, gan iekšmala ir vienādas, kas tās padara izturīgākas; 
  • Asimetriska protektora riepas – to iekšmala un ārmala ir ar atšķirīgu protektora zīmējumu, vienai malai parūpējoties par ūdens izspiešanu, bet otrai – par saķeres nodrošināšanu. Rezultāts – paaugstināta stabilitāte uz ceļa, kā arī augstāka akvaplanēšanas pretestība; 
  • Virzienveida protektora riepas (attēlā zem šī paragrāfa) – šīs riepas jāmontē noteiktā rotācijas virzienā, nodrošinot gan ērtu vadāmību (arī braucot lielā ātrumā), gan labu saķeri uz slapja ceļa. 
Foto: Riepas1.lv 

Ziemas riepas savukārt tiek iedalītas pēc gumijas sastāva (cietā jeb Eiropas tipa riepas un mīkstā jeb Skandināvijas tipa riepas); izņēmums ir riepas ar radzēm. 

Kādas ir riepu protektora daļas un kādu funkciju tās veic? 

Katrai riepas protektora daļai ir sava funkcija, kas tai jāveic. Lasi un noskaidro, kāpēc ziemā nepieciešamas lameles, un kādēļ riepām vajadzīgas ribas! 

Protektora bloki

Ikviena riepa (izņemot slikus, kas ir pilnībā gludas riepas auto sportam) sastāv no daudziem protektora blokiem, kas nodrošina saķeri ar ceļu, kā arī amortizāciju. Iekšmalā protektora bloki mēdz būt lielāki un blīvāki, nodrošinot labāku vadāmību līkumos. 

Ūdens novadīšanas kanāli 

Riepām mēdz būt taisni (viscaur riepai rotācijas virzienā) vai liektas formas (virzienveida protektora gadījumā) ūdens novadīšanas kanāli. To funkciju priekšā pasaka pats nosaukums. 

Rievas 

Starp protektora blokiem esošās atstarpes sauc par rievām, un to uzdevums ir parūpēties par ūdens, sniega un dubļu izspiešanu, tādējādi nodrošinot labāku saķeri. Ziemas riepām mēdz būt platākas un dziļākas rievas, jo tādējādi riepai ir vieglāk “izgrauzties” līdz ceļa segumam arī tad, ja ceļu klāj visai daudz sniega vai ūdens. Šī iemesla dēļ arī minimālais pieļaujamais protektora dziļums ziemas riepām ir lielāks (4 mm; vasaras riepām tie ir 1,6 mm). Taču vērā jāņem fakts, ka uz sausa ceļa seguma savukārt labāk “uzvedīsies” riepas ar nelielām rievām, pateicoties lielākam saķeres laukumam. 

Lameles 

Foto: Shutterstock.com  

Rūpīgi aplūkojot protektora blokus, pamanīsi daudz mazākus izgriezumus un rievas – tās sauc par lamelēm. Kā jau vari noprast, tās nepieciešamas, lai vēl efektīvāk tiktu novadīts ūdens un sniegs; šī iemesla dēļ lameles ir neatņemama ziemas riepu sastāvdaļa. Vienkāršākām riepām mēdz būt taisnas lameles, savukārt modernākiem modeļiem ir īpašs zig-zag vai 3D formas izgriezums, kas nodrošina vēl labāku saķeri. Kvalitatīvu lameļu klātbūtni īpaši izjutīsi atkalas laikā. 

Ribas 

Daļai riepu to centrā viscaur rotācijas virzienā ir viena vai vairākas taisnas, nepārtrauktas gumijas līnijas, kas tiek dēvētas par ribām. Kāpēc ribas nepieciešamas? Jo riepas vidus ir tās vājākā daļa, un ar ribas/ribu palīdzību tā tiek stiprināta. Tāpat ribas uzlabo bremzēšanas rādītājus. 

Protektora nodiluma indikatori 

Foto: Shutterstock.com  

Daļai riepu ūdens novadīšanas kanālos mēdz būt nelieli izvirzījumi – tie ir protektora nodiluma indikatori. Ja riepas protektora bloki nodiluši tik daudz, ka jau ir gandrīz vienā līmenī ar indikatoriem, pienācis laiks meklēt jaunas vasaras riepas (vai ziemas riepas).

Arī Tavam auto nepieciešams jauns riepu komplekts? Tādā gadījumā esi nonācis pareizajā vietā – mūsu internetveikalā atrodamas gan jaunas vasaras riepas R16 un visos pārējos izmēros, gan visa veida ziemas un motociklu riepas, kā arī lietie diski. Atliek vien izvēlēties!

Saistītie raksti