Riepas ceļojumam ar motociklu: kā izvēlēties?
Vasara, protams, ir vispiemērotākais laiks ceļojumiem, tajā skaitā ar motociklu.
Lai brauciens
izvērstos patīkams, ir svarīgi izvēlēties pareizas, konkrētajam ceļojuma
piemērotas riepas, kas spēj nodrošināt ne tikai vairāk komforta brauciena laikā,
bet arī zemākas tā izmaksas.
Parametri, kas jāņem vērā
Būtībā, izvēloties riepas
ceļojumam, ir svarīgas trīs lietas: nobraukums, komfortabla vadāmība un laba saķere
gan ar sausu, gan, vēl jo vairāk, slapju ceļu. Kaut arī ražotāji pastāvīgi izstrādā
jaunus gumijas maisījumus, kas uzlabo riepu veiktspēju kopumā, labāka saķere
joprojām nozīmē mazāku nobraukumu un otrādi. Līdz ar to, galvenais uzdevums ir
atrast kompromisu starp šiem diviem parametriem, izvēloties attiecīgajiem
ekspluatācijas apstākļiem piemērotāko produktu.
Izvēloties moto riepas ceļojumam,
jāņem vērā sekojoši aspekti:
- izmērs;
- plānotais
brauciena attālums;
- ceļa segums,
pa kādu pārsvarā paredzēts pārvietoties;
- motocikla, braucēja un bagāžas svars.
Cruiser/Touring motociklu riepas
Kā zināms, dažādiem mērķiem un
dažādiem motocikliem ir paredzētas atšķirīgas riepas. Garu pārbraucienu
gadījumā visdrīzāk tiks izvēlēts Cruiser vai Touring tipa motocikls, un
attiecīgi piemeklētas tiem paredzētās riepas. Otra opcija ir Dual Sport riepas,
kas gan ir domātas sportiskākai braukšanai un garos ceļojumos ātrāk nodils.
Cruiser/Touring motociklu riepas ir
piemērotas braukšanai gan pa asfaltu, gan nelīdzeniem zemes ceļiem, ar stiprām
sānu malām un ražotas no diezgan cietas gumijas, lai nodrošinātu izturību pret
nodiluma veidošanos. Tās ir izturīgas un ar augstu kravnesību, jo paredzētas
smagiem motocikliem un smagas bagāžas pārvadāšanai, taču nav domātas braukšanai
ļoti lielā ātrumā un strauju pagriezienu izdarīšanai. Cruiser/Touring riepu
protektors ir universāls un izstrādāts strauji mainīgiem ceļa apstākļiem: asfaltam,
slapjam ceļam, smiltīm utt.
Motocikla svaram ir nozīme
Motociklu riepas tiek izstrādātas
atbilstoši Eiropas riepu un disku tehniskās organizācijas (ETRTO) norādītajiem
parametriem, kas tiek noteikti, ņemot vērā slodzi uz katru no konkrēta motocikla
modeļa asīm. Savukārt riepu ražotāji, izstrādājot riepas, vadās pēc šiem datiem.
Tāpēc lietotāji var izvēlēties jebkura zīmola riepas, ņemot vērā savam
motociklam atbilstošo izmēru, kravnesību un ātruma indeksu. Ja šie skaitļi, ko
iespējams atrast uz aizmugurējās dakšas vai lietotāja instrukcijā ir zināmi, vajadzīgās
riepas ir pavisam vienkārši atrast, izmantojot moto riepu meklētāju.
Drošībai uz slapja ceļa izvēlieties viena ražotāja
riepas!
Tāpat, kā automašīnu riepām, arī moto riepām ļoti svarīga ir veiktspēja tieši slapjā laikā. Atšķirība ir tā, ka moto riepas tiek izstrādātas pārī, un no priekšējās riepas spējas novadīt ūdeni ir atkarīgs tas, pa kādu segumu brauks aizmugurējā. Dažas priekšējās riepas novada ūdeni uz sāniem, bet citas uz aizmuguri. Tāpēc montēt atšķirīgu ražotāju un modeļu riepas uz viena motocikla nav īpaši laba doma.
Pareizs spiediens riepās –
drošības un ilgmūžības pamats
Optimālais gaisa spiediens riepās
tiek noteikts, ņemot vērā konkrēta motocikla modeļa slodzi uz katru no asīm.
Ieteicamais spiediens var būt vai nu konkrēts skaitlis, vai arī noteikta
amplitūda, atkarībā no tā, vai motocikls tiek izmantots ar kravu vai bez tās. Ir
svarīgi ievērot ražotāja norādījumus, nevis eksperimentēt vai uzticēties citu
padomiem, jo, galu galā, tieši gaiss, nevis gumija balsta gan motociklu, gan
braucēju. Piemēram, pastāv uzskats, ka slapjā laikā spiedienu der samazināt, lai
palielinātu kontakta laukumu un, līdz ar to, uzlabotu saķeri. Tomēr šādi
rīkojoties protektora raksts izvērsīsies un saķere, tieši otrādi, kļūs vājāka.
Cik ilgi riepas kalpos?
Saprotams, ka pirms došanās
ilgstošā braucienā, riepas vajadzētu nomainīt, lai ceļojuma laikā par to nav
jādomā. Vienlaikus jāņem vērā, ka riepas ir paredzētas vidēji 10000-15000 kilometru
nobraukumam, tāpēc, ja tiek plānots vēl garāks ceļojums, jāpadomā kur un kad
varēs uzlikt nākamo riepu komplektu.
Mūsdienu moto riepās izmantotie
materiāli ir ļāvuši būtiski palielināt riepu kalpošanas laiku. Tomēr nobraukums
ir atkarīgs arī no jau minētās pareiza spiediena ievērošanas un individuālā
braukšanas stila – strauja bremzēšana un bieža apstāšanās / braukšanas atsākšana
liek riepām nodilt ātrāk.
Lielākoties riepas ir aprīkotas
ar nodiluma indikatoru, pēc kā iespējams vadīties, lai nepalaistu garām riepu
maiņas brīdi. Ja nodilums kļūst pārāk izteikts, pasliktinās saķere un
palielinās akvaplanēšanas risks slapjā laikā. Tāpat riepas būtu jāmaina, ja to
novecošanās pēc vairākām sezonām ir acīmredzama – pat ja protektora nodilums
vēl ir normas robežās.
Un visbeidzot, atgādinām, ka moto
riepas visērtāk ir iegādāties interneta veikalā Riepas1.lv,
un saņemt tās ar drošu un ātru piegādi jebkurā sev vēlamā vietā. Savukārt jebkurus
ar ceļojumam paredzētu moto riepu izvēli saistītus jautājumus iespējams uzdot
zinošiem meistariem kādā no Riepas1.lv veikaliem-servisiem. Uz tikšanos!