Viss, ko gribēji zināt par riepu sastāvu, iegādājoties jaunas riepas
Vai kādreiz aizdomājies par to, kā veido automašīnas riepu? Iespējams, ka tevi pārsteigs, kādas tehnoloģijas tiek izmantotas un cik sarežģīta galu galā ir to uzbūve.
Viss, ko gribēji zināt par riepu sastāvu, iegādājoties jaunas riepas
Riepas ir vienīgais automašīnas saskares elements ar ceļa virsmu. Lai auto kustētos uz priekšu, tām ir jābūt izturīgām un veidotām tā, lai brauciens būtu komfortabls. Tehnoloģiju ziņā to attīstība ir bijusi ļoti strauja, salīdzinot ar riepām, kas ražotas vien gadus desmit atpakaļ. Inženieri nemitīgi strādā pie tā, lai padarītu tās vēl izturīgākas un atbilstošākas jebkādiem ceļu un braukšanas apstākļiem. Kad nākamreiz iegādāsies jaunas riepas, zināsi, kas tām „vēderā”.
Protektors
Tas ir riepas virsējais slānis, kuram ir noteikts zīmējums un elementu izkārtojums. Šis slānis ir veidots no elastīga, bet ļoti izturīga gumijas sakausējuma, kas palīdz riepai saglabāt saķeri un kalpot tām paredzēto laiku. Pērkot jaunas riepas, šis slānis nodrošinās vislabāko veiktspēju un pie mērena braukšanas stila saglabās savas īpašības vēl tūkstošiem kilometru. Dažādi riepu protektori atšķiras gan zīmējuma, gan sastāva ziņā, un tas ir atkarīgs no tā, kādai sezonai vai braukšanas apstākļiem tā paredzēta.
Foto: Shutterstock.com
Tērauda kordi
Zem protektora atrodas tērauda stiepļu pinumi, apvilkti ar gumiju. Kordu uzdevums ir nodrošināt atbalstu protektoram, samazinot priekšlaicīgu nodilumu un saglabājot labu vadāmību, un saķeri. Šie kordi, lielākoties, ir kārtoti divos slāņos, katram atrodoties savā leņķī. Tas uzlabo kopējo struktūras izturību protektora aizsardzībai. Ja nepieciešama īpaši izturīga riepa, tad ražošanas procesā klāt liek arī kevlara pinumu.
Kords
Šis auduma slānis atrodas zem stiepļu pinuma un var tikt uzskatīts par riepas skeletu. Kords palīdz riepai būt stabilai un saglabāt formu, tajā pašā laikā padarot braucienu komfortablu, kā arī izkliedējot karstumu. Tas notiek pateicoties izmantotajam materiālam – poliesteram. Tāpat izmantotas tiek arī neilona šķiedras, kas beigās tiek pārklātas ar plānu gumijas sakausējuma slāni.
Sānu mala
Tā sauc riepas ārējo daļu, uz kuras tiek norādīta visa informācija par konkrēto riepu. Iegādājoties jaunas riepas, uz sānu malas var redzēt ražošanas gadu un pārliecināties par to svaigumu. Sānu malas ir veidotas no elastīga, bet izturīga gumijas sakausējuma. Šīm malām ir jāgarantē drošība pret caurduršanu un tādiem tehniskiem bojājumiem, kuri rodas uzbraucot uz apmalēm. Savukārt elastībai ir svarīga loma automašīnas manevrēšanā līkumos.
Foto: Shutterstock.com
Borts
Katrā riepas pusē ir atrodama daļa, kura savieno pašu riepu ar disku. Borts sastāv no gariem tērauda stiepļu pinumiem, kas pārklāti ar gumiju un izkārtoti apļveidā pa riepas sānu perimetru. Borts rada gaisa necaurlaidīgu blīvējumu un neļauj spiedienam izkļūt no riepas, kad tā tiek pildīta ar gaisu.
Iekšējais slānis
Ar šo slāni ir noklāta visa riepas iekšējā daļā un tas, tāpat kā borts, neļauj gaisam izkļūt no riepas. Iekšējais slānis nav pastiprināts ar tērauda vai cita materiāla pinumiem, jo gumijas sakausējuma vienīgais uzdevums ir noturēt gaisu riepas iekšpusē. To ir iespējams salīdzināt ar senāk izmantotajām auto riepu kamerām.
Jaunas riepas pārsvarā ir labākais variants, lai pārliecinātos par maksimāli patīkamu un drošu braucienu, taču tehnoloģiskā attīstība ir ļāvusi arī savu laiku nokalpojušām riepām saglabāt augsta līmeņa funkcionalitāti.
Ja pienācis laiks vasaras sezonai iegādāties jaunas riepas, tad izvēlies riepu veikalu-servisa centru Riepas1.lv! Tur Tev palīdzēs ar pareizo izvēli un pirkumu piegādās bez maksas!