Retāk sastopamās ceļa zīmes Latvijā
Ir dzirdēts par interesantām ceļa zīmēm pasaulē, kā, piemēram, brīdinot par krokodilu, kurš šķērso ceļu. Krokodilu mums nav, taču ir iespējams saskarties ar zīmēm, kuras ikdienā neredzam.
Retāk sastopamās ceļa zīmes Latvijā
Drošību uz ceļa nenodrošina vienīgi tehniskā kārtībā esošs auto vai jaunas vasaras riepas. Kā jau lielākajā daļā pasaules valstu, arī Latvijā satiksmi regulē ceļa zīmes. Tās tiek iedalītas vairākās kategorijās, norādot vai nu veicamu darbību, vai, piemēram, nepieciešamību ievērot piesardzību konkrētā ceļa posmā. Liela daļa šoferu savos ikdienas braucienos izmanto vienus un tos pašus ceļus un redz vienas un tās pašas ceļa zīmes. Tās var būt tādas zīmes kā “Dodiet ceļu”, “Apstāties aizliegts”, “Stāt”. Taču izbraucot ārpus saviem ierastajiem maršrutiem, iespējams sanāks saskarties ar vēl neredzētām norādēm. Raksta turpinājumā iepazīstināsim Jūs ar dažām no retāk sastopamajām zīmēm.
Brīdinājuma zīmes
Kad braucamais ir tehniskā kārtībā un uzmontētas jaunas vasaras riepas, tālāk par drošību gādā šī tipa zīmes – tās brīdina vadītājus par tuvošanos bīstamam ceļa posmam. Lielāko daļu no tām mēs redzam ikdienā, taču dažas iespējams novērot pavisam reti. Pastāv iespēja, ka šīs norādes Latvijā vēl nebūsiet redzējuši:
“Akmeņu nogruvumi”;
“Paceļams tilts”;
“Zemu lidojošas lidmašīnas”.
Tās uz ceļiem nav izvietotas lielā skaitā, ņemot vērā Latvijas teritorijas samērā nelielo izmēru un visai vienveidīgo infrastruktūru. Latvijā nav pārāk daudz ceļu, kuri vestu cauri kalnainām teritorijām ar iespējamiem nogruvumiem vai noslīdeņiem. Arī mazo lidostu skaits ir iemesls, kāpēc ne tik bieži var saskarties ar zemu lidojošiem lidaparātiem.
Arī zīme “Paceļams tilts” visticamāk paliks lielai autobraucēju daļai nemanīta. Latvijā šobrīd ir tikai viens paceļams tilts, kā arī prāmja pārceltuve.
Foto: Shutterstock.com
Procentuāli visretāk redzamās zīmes ietilpst tieši brīdinājuma zīmju kategorijā, taču pastāv arī viena norādījuma zīme, kuru diez vai lielākā daļa šoferu būs redzējusi – “Tunelis”. Arī to skaits Latvijas teritorijā ir gaužām mazs, tāpēc arī vajadzība pēc šīs norādes ir minimāla.
No metāla taisītas ceļa zīmes mums ir pazīstamas jau ilgu laiku, taču tehnoloģiskā attīstība pamazām ievieš dažādus jauninājumus arī satiksmes kontrolēšanā. Kopš 2018. gada Latvijā sāk parādīties arī elektroniskās norādes.
Elektroniskās ceļa zīmes
Pagājušā gada nogalē autoceļa maršrutā Ainaži-Grenctāle sāka darboties elektroniskās ceļa zīmes. Tās darbojas automātiskā režīmā, informējot braucējus par braukšanas apstākļiem, ceļu stāvokli un ātruma ierobežojumiem. Novembrī kopumā tika uzstādītas 30 zīmes 13 objektos. Šīs elektroniskās norādes darbojas saskaņā ar meteoroloģisko staciju novērojumiem, kuri tiek pārraidīti uz šīm zīmēm un apstrādāti vadības sistēmā, kas beigās parādās ziņojuma veidā digitālajā informācijas zīmē.
Elektroniskās ceļa zīmes nedarbojas aktīvā režīmā visu laiku – tās ieslēdzas brīžos, kad saņemta informācija par īpašiem apstākļiem uz ceļa. Tie var būt remontdarbi, apledojums vai ātruma ierobežojuma maiņa. Šāda informācijas dažādība samazina nepieciešamību pēc liela ceļa zīmju skaita, parādot konkrētā brīdī aktuālo.
Foto: Shutterstock.com
Satiksmes regulēšanas nākotne
Tehnoloģiskā attīstība seko līdzi arī satiksmes regulēšanai. Lai braukšanu padarītu drošāku, tiek radīti jauni risinājumi, lai labāk varētu kontrolēt automašīnu plūsmu. Līdzās elektroniskajām zīmēm, gar ceļiem tiek izvietoti arī dažādi sensori, kuri ievāc informāciju par šķēršļiem vai negadījumiem, samazinot laiku, kāds nepieciešams satiksmes atjaunošanai.
Pirmais drošības garants piedaloties satiksmē ir atbilstošs auto tehniskais stāvoklis un jaunas vasaras riepas. Ceļa zīmes ir paredzētas būt gatavam dažādām situācijām, taču gatavībā ir jābūt arī braucamajam.
Jaunas vasaras riepas vari iegādāties tirdzniecības vietā Riepas1.lv!