Melnais ledus: viss, kas par to jāzina autobraucējiem

Melnais ledus ir viens no autovadītāju draudiem gada aukstajos mēnešos. Ienāc Riepas1 blogā un uzzini, kā to atpazīt un ko darīt, ja auto saslīdējis!
Melnais ledus ir viens no autovadītāju draudiem gada aukstajos mēnešos. Vai zini, kā to atpazīt, ko darīt, ja auto saslīdējis, un vai kvalitatīvas riepas (un auto serviss) var uzlabot drošību? Atbildes uz šiem un citiem būtiskiem jautājumiem par melno ledu meklē šī raksta turpinājumā!Kā atpazīt melno ledu?
Melnais ledus ir tik bīstams tieši tādēļ, ka to ir ļoti grūti pamanīt; pēc būtības tā ir ledus kārta, kas izveidojusies uz tumšas ceļa virsmas, visbiežāk – asfalta. Nakts laikā melnā ledus klātais asfalts mēdz izskatīties tumšāks vai blāvāks nekā pārējais ceļa segums, savukārt dienā tas mēdz atspīdēt vai izskatīties pēc peļķes.
Pirms kāpt mašīnā, ir vērts pāris minūtes atvēlēt ceļa apskatei. Ja ceļa segums ir sauss, bet dažviet redzami tumši un spīdīgi laukumi, brauc īpaši uzmanīgi, savukārt, ja ceļš ir mitrs un ledus nav redzams, tas vēl nenozīmē, ka melnā ledus nav – tas var būt “paslēpies” kādā vēsākā ceļa posmā, piemēram, ēnā vai uz tilta.

Melno ledu iespējams pamanīt, vērojot arī priekšā braucošās automašīnas (precīzāk – to riepas). Ja no riepām šļakstās ūdens un arī ceļš ir slapjš, varbūtība ir mazāka (taču tāpat pastāv), savukārt, ja šļakstu nav, bet gaisa temperatūra ir salīdzinoši zema, pastāv lielāks risks, ka uz ceļa ir melnais ledus.
Kur un kā veidojas melnais ledus?
Melnais ledus var rasties vairākos veidos, piemēram:
- Pa dienu izkusušajam sniegam naktī sasalstot;
- Dienā nolīstot lietum, izveidojas peļķes un slapji laukumi, kas naktī sasalst;
- Gaisā esošais mitrums kondensācijas rezultātā rada miglu vai rasu, kas nakts stundās sasalst.
Lai uz ceļiem rasots apledojums, ceļa temperatūrai jābūt zem 0 grādiem pēc Celsija, taču jāņem vērā, ka ceļa un gaisa temperatūra ir divas dažādas lietas. Gaisa temperatūra var būt pat dažus grādus plusā, bet ceļa segums apledojis ar neredzama ledus kārtiņu. Šī iemesla dēļ, starp citu, auto serviss rudenī jāapmeklē laicīgi, nevis pēdējās novembra dienās, kad līdz obligātai ziemas riepu izmantošanai palikušas vien dažas dienas.

Īpaši bieži šī parādība novērojama uz autoceļiem, kas ved pa purvainiem vai mežu ieskautiem apvidiem, kā arī gar ūdenstilpnēm, jo šajās vietās gaiss ir ievērojami mitrāks. Riska zonā ir arī tilti un pārvadi, jo temperatūra uz tiem ir zemāka (aukstais gaiss piekļūst arī ceļa seguma apakšējai daļai). Tāpat jāuzmanās arī no vietām, kur uz ceļa ir ēna. Nedaudz mazāka iespējamība sastapt melno ledu ir uz ļoti noslogotiem ceļiem.
Kā rīkoties, ja uz ceļa ir melnais ledus?
Pats galvenais noteikums, kas būtībā jāievēro 365 (vai 366) dienas gadā, septiņas dienas nedēļā – jāizvēlas piemērots braukšanas ātrums un distance ar pārējiem ceļu satiksmes dalībniekiem. Attiecīgi, ja pastāv melnā ledus risks, ātrums ir ievērojami jāsamazina, bet distance – jāpalielina. Šī iemesla dēļ ziemas mēnešos dodoties uz darbu, lauku mājām vai jebkur citur, ieteicams izbraukt krietni laicīgāk, tādējādi izvairoties no nevēlamās steigas (tieši tās iespaidā ļoti bieži mēdz rasties dažādas likstas, pēc kurām jāmeklē riepu serviss, auto remontdarbnīca vai pat slimnīca).

Foto: Shutterstock.com
Ne mazāk svarīgas, protams, ir piemērotas ziemas riepas, kuras montējis uzticams riepu serviss, tādējādi izslēdzot savirzes un riepu ģeometrijas problēmas. Taču tās nekādā gadījumā nedrīkst uzskatīt par brīnumlīdzekli – pat pašas labākās un jaunākās ziemas riepas nepasargās no saslīdēšanas, ja brauksi, izvēloties neadekvātu ātrumu un pārvietošanās manieri. Ja jūti, ka esi nokļuvis uz melnā ledus, pats pirmais ieteikums ir pakāpeniski samazināt ātrumu, kā arī neveikt straujus pagriezienus jeb manevrus. Ja automašīnai nav ABS, bremzēšana jāveic, vairākas reizes spiežot bremžu pedāli; tāpat uz apledojušiem ceļiem nevajadzētu izmantot kruīza kontroli.
Lai par melno ledu pabrīdinātu arī citus autovadītājus, par ceļa posmiem, kur tas satopams, ieteicams zvanīt uz “Latvijas Valsts ceļu” diennakts bezmaksas informatīvo telefonu 80005555, vai norādīt par tiem vietnē www.lvceli.lv. Tāpat par melno ledu vari ziņot (un meklēt informāciju arī pats) autovadītāju tik iecienītajā aplikācijā “Waze”.
Ko darīt, ja uz melnā ledus nācies saslīdēt?
Pat tad, ja, ievērojot visus iepriekš dotos padomus, melnais ledus pārsteidzis nesagatavotu un mašīna uz tā saslīdējusi, pats galvenais padoms ir neveikt straujus manevrus – nedz strauji bremzēt, nedz stūrēt vai izmisīgi spiest pedāļus. Svarīgi būtu saprast, kuri automašīnas riteņi ir zaudējuši saķeri – priekšējie vai aizmugurējie.

Foto: Shutterstock.com
Zudusi saķere ar priekšējiem riteņiem
Šādā gadījumā jānoņem kāja no gāzes pedāļa, jāiztaisno stūre un tā vienmērīgi jāgriež vajadzīgajā virzienā. Saķeres zaudēšana ar priekšējiem riteņiem parasti notiek, veicot straujus manevrus vai pagriezienus.
Zudusi saķere ar pakaļējiem riteņiem
Šī situācija pieprasa pretējas darbības, proti, stūre jāsagriež pretēji sānslīdes virzienam. Bremžu pedāli nespied, jo tā rezultātā riteņi nobloķēsies, un sānslīde kļūs vēl nevaldāmāka.
Ja ievērosi mūsu sagatavotos padomus, melnais ledus pārlieku lielas problēmas Tev nesagādās. Bet, ja esi jaunu ziemas (vai arī vasaras) riepu meklējumos, ieskaties mūsu internetveikalā, kā arī neaizmirsti – pateicoties mūsu sadarbības partneriem, “komplektā” riepu iegādei pieejams ne viens vien riepu serviss Rīgā un citās Latvijas pilsētās. Atliek vien izvēlēties riepas, norādīt, kad un kur ieradīsies tām pakaļ, un par riepu montāžu parūpēsies profesionāļi – tas ir tieši tik vienkārši un ērti!