Atpakaļ pie jaunumu saraksta

Lietotas riepas: vai vērts riskēt?

Lietotas riepas: vai vērts riskēt?

Situācijā, kad resursi ir ierobežoti, autovadītāji mēdz apsvērt lietotu riepu iegādi. Tomēr – vai lietotas vasaras riepas tiešām ir lētākas arī ilgtermiņā, un kā šāda izvēle atsaucas uz auto drošību?

Lietotu riepu priekšrocības

Parasti lietotu riepu cena iegādes brīdī ir vidēji uz pusi zemāka. Tāpat pievilcīgs liekas fakts, ka nākotnē nebūs jādomā par riepu glabāšanu – nobrauc vienu sezonu un nākamajā pērc jaunas riepas! Un visbeidzot, ja gadās riepu neglābjami sabojāt, piemēram, pārsitot uz bedres malas, zaudējumi, protams, būs mazāki. Un… ar to arī lietotu riepu priekšrocības ir izsmeltas.

Drošības aspekti

Saskaņā ar Lielbritānijas kvalitātes kontroles dienesta “Trading Standards” pētījumu, 74% lietotu riepu, kas atrodas pārdošanā, neatbilst drošības prasībām, bet dažādi defekti tika konstatēti pat 97% (!) riepu. Starp populārākajiem defektiem minēta deformācija, karkasa bojājumi, run-flat riepu pastiprināto malu bojājumi un tik pamatīgi caurdurtas riepas, ka redzams kords vai zem protektora esošie slāņi. Tāpat tiek norādīts, ka riepas bieži tiek remontētas neatbilstoši noteiktajiem standartiem un tām nav vajadzīgā marķējuma.

Riepu nodilums

Lietotām riepām, visticamāk, nodilums būs visai ievērojams. Turklāt, parasti vispirms nodilst tieši būtiskākie protektora segmenti. Tāpat, riepu komplekts var būt savākts no vairākām mašīnām, kas nozīmē, ka katrai riepai būs citāds nodilums.

Vēl kāds būtisks aspekts – jebkuras riepas kontakta laukums ar ceļa virsmu samazinās, palielinoties ātrumam. Taču, jo lielāks nodilums, jo mazāks ātrums nepieciešams, lai zaudētu saķeri un, līdz ar to, arī kontroli pār auto.

Kontakta laukuma izmaiņas, atkarībā no braukšanas ātruma.

Nezināma pagātne

Iegādājoties lietotas riepas, nav zināms kā tās ir glabātas. Iespējams, tas noticis zem klajas debess vai kāda sloga. Riepu gumiju ietekmē laika apstākļi, saules staru iedarbība, gaisa temperatūra un dažādas ķīmiskas vielas, kas tiek glabātas tajā pašā telpā. Līdz ar to, nav nekādas garantijas, ka riepas kalpos kaut cik ilgi – jau pēc pāris nedēļām tās var atslāņoties, plaisāt un deformēties.

Riepu vecums

Lietotas riepas parasti ir ražotas pirms 5 – 12 gadiem, un šajā laikā zaudējušas lielāko daļu savu sākotnējo īpašību. Gumija izkalst un riepu veiktspēja, piemēram saķere, būtiski samazinās. Savukārt riepu ražotāji nepārtraukti uzlabo savus modeļus un cenšas radīt riepas ar labākiem parametriem.

Vai tiešām lētāk?

Runājot par cenu, pareizi būtu ņemt vērā arī atlikušo protektora dziļumu. Proti, ja jaunu vasaras riepu protektora dziļums parasti ir aptuveni 8mm, tad lietotas mēdz būt nodilušas līdz 3 un pat 2mm.

Atļautais vasaras riepu protektora dziļums ir 1,6 mm, tāpēc ilgi baudīt auto priekus ar tām nesanāks – viena sezona un viss. Savukārt jaunas vasaras riepas, atkarība no lietošanas intensitātes, kalpos 3 vai pat 4 gadus. Ja ir atsevišķi disku komplekti ziemas un vasaras riepām, tās arī nebūs katru sezonu jāmontē. Līdz ar to, rēķinot izmaksas ilgtermiņā, pirkt jaunas riepas, visticamāk, būs izdevīgāk.

Starp citu, arī par vasaras riepu ar nepietiekamu protektora dziļumu izmantošanu ceļu satiksmē draud naudas sods līdz 140 eiro un 1 soda punkts. Domājams, arī tas atvieglo izvēli par labu jaunu riepu iegādei. Savukārt lietotām vienmēr var atrast citu, labāku pielietojumu.

Saistītie raksti