Kā rīkoties, lai novērstu arku rūsēšanu?

Rūsu var salīdzināt ar auto virsbūves vēzi – tiklīdz tā ir klāt, to nevar apturēt. Tādēļ šoreiz vairāk par to, kā profilaktiski novērst rūsas veidošanos un ko iesaka riepu serviss, ja rūsa uzmetas.

Izplatītākā automašīnu slimība – rūsa arkās. Ko iesākt?
Rūsa – ikviena autovadītāja bieds un bubulis. Un ne velti – rūsa ir ne tikai vizuāls defekts, bet arī būtiski ietekmē virsbūves elementu stiprību. Tēma par koroziju īpaši aktualizējas tieši ziemā, kad ceļi tiek apstrādāti ar sāls maisījumu pretslīdes nolūkā. Diemžēl sāls veicina rūsas veidošanos. Tāpēc šoreiz – vairāk par to, kādēļ rūsai tik ļoti patīk riteņu arkas un kā pret to cīnīties.
Kādi faktori veicina rūsas veidošanos automašīnu arkās?
Rūsa veidojas vietās, kur tam ir labvēlīgi apstākļi – skrambas, buktes, neapstrādāts metāls, vietas, kas pastiprināti pakļautas mitrumam, u.tml. Riteņu arkas ir ideāla vieta, kur rūsai sākt savu posta darbu, jo – arku iekšpuses netiek krāsotas un aizsargātas tā, kā tiek apstrādāta pārējā virsbūve. Tāpat arkās mīl sisties sīki akmentiņi, it īpaši tad, ja sanākt braukt pa grants ceļiem. Ziemā, kad ceļi tiek kaisīti, arkās papildu uzkrājas arī sniegs, mitrums, kā arī sāls maisījums, kas būtiski veicina koroziju.
.jpg)
Kādi pasākumi jāievēro korozijas profilaksei?
Kā ikvienas slimības gadījumā – svarīgākais veselības saglabāšanai ir profilakse. Tāpat arī ar rūsu riteņu arkās. Ir daži pasākumi, ko var veikt, lai mazinātu rūsas veidošanos.
- Regulāra automašīnas mazgāšana – it īpaši ziemā. Svarīgi notīrīt sāli un sniega vai ledus gabalus, lai novērstu korozijas veidošanos, kā arī pēc mazgāšanas ievaskot, lai izveidotu aizsargkārtu, kas neļaus sāls maisījumam pieķerties. Riepu serviss iesaka mazgāt vismaz reizi nedēļā. Ja tas nav iespējams – tad ne retāk kā reizi mēnesī.
- Regulāras pārbaudes – ar rūsu ir tāpat kā ar ikvienu nešķīstību – jāsit, kamēr maza. Mazus pleķīšus ir daudz vieglāk salabot un novērst nekā lielus rūsas laukumus. Tādēļ, mazgājot automašīnu, vēlams arku iekšpusēm pievērst pastiprinātu vērību un fiksēt visas vietas, kurās varētu veidoties rūsa – krāsas pacēlumi, skrambas, brūni pleķīši. Ja nav citu iespēju, kā pirmā ātrā palīdzība ir vecais labais T40 – protams, viens pūtiens rūsu nelikvidēs, taču var ievērojami aizkavēt tās tālāku izplatību. Vismaz līdz brīdim, kad pa ceļam gadīsies riepu serviss.
- Apstrāde ar pretkorozijas līdzekli – labs variants profilaksei, to iesaka arī riepu serviss – speciālie līdzekļi, kas paredzēti aizsargkārtas veidošanai, lai novērstu rūsas rašanos un tālāku izplatību (ar piebildi, ka tā vēl nav sākusi savus posta darbus). Ar šiem speciālajiem eļļošanas līdzekļiem var apstrādāt visu automašīnas virsbūvi. Šie līdzekļi aizsargās veselās daļas, kā arī – dziļi iesūksies ikvienā plaisā vai porā, izspiežot no tās mitrumu. Un tas savukārt nozīmē, ka tiks novērsti priekšnosacījumi rūsas attīstībai. Tiesa – riepu serviss atgādina, ka ar vienu apstrādes reizi vēl nebūs līdzēts. Kā jebkura aizsargkārta, arī šāds līdzeklis ar laiku nomazgājas nost, tādēļ apstrādi ieteicams atkārtot vismaz reizi gadā.
- Rūsas skarto vietu apstrāde – šo darbiņu gan labāk uzticēt profesionāļiem. Ja automašīnu ir skārusi rūsa, pleķi vispirms jāapstrādā ar smilšu strūklu vai drāšu birsti, maksimāli izņemot bojāto materiālu, pēc tam jānovērtē, vai ir nepieciešama špakteļmasa iedobju aizpildīšanai. Ar šādiem darbiem labāk tiks galā auto riepu serviss, kurā arkas tiks apstrādātas ar piemērotiem līdzekļiem un instrumentiem.

Kā rīkoties, ja arkas skārusi rūsa?
Vienkāršākais variants, konstatējot defektus, lūkot, kur atrodas tuvākais riepu serviss, un doties uz konsultāciju. Mazu defektu gadījumā arkas ir iespējams labot. Apjomīgāku bojājumu gadījumā var būt nepieciešama metināšana, kas ir tikai cīņa ar sekām. Īpaši lielu izrūsējumu gadījumā labāk ir domāt par attiecīgo detaļu nomaiņu, jo apjomīgs remonts, ko veiks profesionāls riepu serviss, jebkurā gadījumā nebūs lētāks.
Izrūsējušas arkas noteikti pamanīs ikviens serviss, kurā tiek veikta sezonālā riepu montāža, tādēļ tad, kad tiek veikta riepu montāža, var palūgt meistaru komentēt arku stāvokli un iespējamos risinājumus, ko riepu serviss varētu piedāvāt. Tuvojas pirmais decembris, laiks, kad visiem automobiļiem ir jābūt aprīkotiem ar ziemas riepām, tādēļ ir lieliska iespēja palūgt, lai pie viena riepu serviss uzmet aci arku stāvoklim.
Bet – ja jaunas ziemas riepas vēl nav atrastas, labāko piedāvājumu skati jau tūlīt riepu lielveikalā Riepas1.lv!
