Ceļu kaisīšana ziemā un kā tas ietekmē ziemas riepas
Ziema ir jau gandrīz pagājusi, taču uz ceļiem vēl aizvien ir manāmi izkaisīti pretslīdēšanas līdzekļi. Rakstā iepazīsties ar to veidiem un kā tie var ietekmēt auto vadāmību un tehnisko stāvokli.
Ceļu kaisīšana ziemā un kā tas ietekmē ziemas riepas
Iestājoties ziemai un aukstākam laikam, diezgan neizbēgama ir ledus un sniega parādīšanās uz brauktuvēm un gājēju ceļiem. Lai izvairītos no negadījumiem un bīstamām situācijām ceļi tiek īpaši apstrādāti ar pretslīdes līdzekļiem. Pastāv dažāda veida līdzekļi un tos izvēlas atkarībā no laikapstākļiem, kā arī ceļa seguma tipa. Šāda ceļu kaisīšana neizslēdz slīdēšanas iespējamību, taču spēj to būtiski samazināt. Vislabākais veids, kā nodrošināties pret bīstamām situācijām ir pārliecināties vai sākoties sezonai nav nepieciešamas jaunas ziemas riepas. Rakstā varēsiet iepazīties ar Latvijā biežāk izmantotajiem līdzekļiem un kā tie ietekmē automašīnas vadāmību un tehnisko stāvokli.
Sāls kaisīšana
Latvijā
visbiežāk pielietotā metode ir sāls kaisīšana uz brauktuvēm un šādu praksi
piekopj arī citās Eiropas valstīs, tāpat kā vairākos ASV štatos. Sāls palīdz novērst ceļu apledošanu, kā arī
kausē sniegu un ledu. Šo metodi mēdz izmantot arī preventīvos nolūkos un
pārsvarā kaisīta tiek vārāmā sāls (NaCl) vai samitrinātas sāls maisījums. Šie
līdzekļi prasa salīdzinoši zemas izmaksas un ir praktiski viegli izmantojami. Nav noslēpums, ka sāls spēj atstāt negatīvu
ietekmi uz automašīnas tehnisko stāvokli – ķimikāliju ietekmē auto var
pastiprināti rūsēt. Ja auto ir labas ziemas riepas ar dziļu protektoru, tad
uztraukumam par tām nav pamata.
Ar
sāli tiek kaisīti melnā seguma, jeb asfalta ceļi, taču tā ir iedarbīga līdz
zināmai robežai. Līdz ko temperatūra kļūst zemāka par -8 grādiem pēc Celsija,
sāls nespēj pietiekami izkausēt ledu. Mitrināts sāls savu funkciju pilda līdz
apmēram -12 grādiem. Brīdī, kad laiks kļūst aukstāks, tiek izmantoti citi
līdzekļi.
Foto: Shutterstock.com
Smilts un smilts-sāls maisījums
Asfalta segumam, pie temperatūras, kas zemāka par -10 grādiem, izmanto sāls un smilts maisījumu. Tas samazina slīdamību un uzlabo riepu saķeri ar ceļa virsmu. Šādu maisījumu vairāk izmanto uz slīpākām virsmām, kad riepu saķerei ar ceļu ir jābūt īpaši labai. Smilts bez piemaisījumiem izmanto uz grants ceļiem, kas pilda līdzīgu funkciju. Atšķirībā no sāls, smilts nekausē ledu vai sniegu, taču tāpat palīdz samazināt bremzēšanas ceļu un kontroli pār auto. Šāda metode ir ekoloģiskāka un atstāj mazāku ietekmi uz auto tehnisko stāvokli, un nebojā ziemas riepas.
Foto: Shutterstock.com
Šķembas
Vēl
viens veids, kuru izmanto grants ceļu uzturēšanā ir šķembu kaisīšana. Līdzīgi
kā metodē ar smiltīm – šķembas samazina
slīdamību un var samazināt bremzēšanas ceļu. Arī šāda metode ir izmantojama
ziemas aukstākajās dienās, kad sāls savu uzdevumu neveic. Šķembas bieži tiek
kaisītas arī parkos – pilsētvidē, kur sāls nelabvēlīgi ietekmē dzīvo dabu. Sāls
no trotuāra nonākot augsnē var nelabvēlīgi ietekmēt zāles kvalitāti un augus.
Balstoties
uz informāciju par Latvijā biežāk izmantotajām ceļu kaisīšanas metodēm ir
jāsaprot, ka sāls, smilts vai šķembu
kaisīšana nenodrošina tikpat drošu braukšanu kā vasaras periodā. Pirms
piedalīties ceļu satiksmē, it īpaši aukstajos mēnešos, ir jāpārliecinās par
sava auto tehnisko stāvokli un riepu kvalitāti. Lai pasargātu auto no
rūsēšanas to ieteicams apstrādāt ar pretkorozijas līdzekļiem. Sāls un citu maisījumu ietekme uz riepām
nav tik dramatiska, taču tos noteikti ir ieteicams iztīrīt no arkām un diskiem,
lai korozijas bojājumi neizplatītos un neradītu draudus automašīnas tehniskajam
stāvoklim.