Riepu vecums – par ko ir un par ko nav vērts satraukties?
Straujajā divdesmit pirmā gadsimta pasaulē cilvēku prasības pēc kvalitātes un garantijām arvien pieaug.
Tā kā katrs nevar būt eksperts visās jomās, nākas paļauties uz ražotāja atstātajām norādēm, piemēram, derīguma termiņu vai ražošanas datumu. Mēs zinām, ka veca maize ātri sapelēs, piens, kuram beidzies derīguma termiņš, saskābs, savukārt ar vecu, neatbilstošos apstākļos glabātu gaļu var saindēties! Bet kā ir ar riepām?
Jaunas CSDD prasības par riepu vecumu – ko tas maina?
Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) jau 2016. gada janvārī izplatīja informāciju par to, ka tehniskās apskates laikā uzmanība tiks pievērsta arī DOT kodam uz riepas un apskates protokolā norādīts vecākās riepas izgatavošanas datums.
Kas ir DOT?
DOT (Department of Transportation) ir marķējums uz riepas, kas atbilst riepas izgatavošanas laikam. Viss DOT kods sastāv no četrās daļās grupētas burtu un ciparu virknes. To var atpazīt pēc saīsinājuma DOT sākumā. Vidējās grupas norāda rūpnīcu, ražotāja noteikto izmēra kodu un ražotāja izvēles kodu. Pēdējā 4 ciparu grupa šajā kodā norāda izgatavošanas datumu formātā “gada nedēļa un gada pēdējie divi cipari”. Piemēram, 4105 nozīmē, ka riepa ir izgatavota 2005. gada 41. nedēļā (tātad – oktobra sākumā).
Foto: Riepas1.lv veikals Rīgā, Jūrmalas gatvē 3a
Ko monitorē CSDD?
CSDD rūpējas par drošību uz ceļiem, un riepas ir viens no būtiskākajiem faktoriem, kas ietekmē autovadīšanas drošību, it īpaši izaicinošos ceļa apstākļos. Riepu vecums CSDD protokolā tiek norādīts tikai atsauces nolūkā, lai vadītāji, kuri tam varbūt iepriekš nebija pievērsuši uzmanību, ievērotu papildu piesardzību, ja tiek lietotas vecākas riepas. Tāpat jaunums ir arī tas, ka apskatē tiks vērtēta riepu spiediena kontroles sistēma un tās darbība.
Nav atceltas arī prasības par minimālo protektora dziļumu – tie joprojām ir 4 mm, taču DOT atzīme nekādā veidā neietekmē to, vai automašīna izies tehnisko apskati. Pat ja riepas būs 7 gadus vecas, ja tām būt atbilstošs protektora dziļums, apskates iznākumu tas nekādā veidā neskars.
Kas jāņem vērā lietotājiem?
Eksperti uzskata, ka riepu gumija savas īpašības sāk zaudēt jau pēc pieciem gadiem, ja ar tām ir braukts (pat nedaudz). Tas nozīmē, ka no tēva mantotās riepas droši var nest uz atkritumu poligonu, pat nepētot datumu. Ja ir pieejamas atbilstošas glabāšanas iespējas, droši vari iegādāties kādu riepu komplektu nākamajai (vai pat aiznākamajai sezonai), taču pirkt vairumā ar domu atstāt dēliem noteikti nevajadzētu .
Riepu vecums ietekmē riepu cietību, līdz ar to vecākām riepām pat pie atbilstoša protektora dziļuma saķere var būt pat par 30% sliktāka riepu gumijas cietības dēļ. Visspilgtāk šī atšķirība izpaužas pie zemām temperatūrām, tātad – ziemas riepas datums noteikti būtu jāapskata, pirms tās tiek uzliktas, jaunai sezonai sākoties.
Kam jāpievērš uzmanība, pērkot jaunas riepas?
Svarīgi atcerēties – lai arī riepas ar laiku zaudē savas īpašības, atbilstoši glabātas, tās daudz ilgāk saglabās savu kvalitāti. Īpaši tas attiecas uz tirdzniecības vietām. Normāla riepu tirgotāju prakse ir īpašu uzmanību pievērst tikai tām riepām, kuru vecums pārsniedz trīs gadus. Riepas1.lv produktu aprakstā tam papildus atvēlēta ailīte - DOT, kur atzīmēts riepas izgatavošanas gads. Ja riepas aprakstā nav šādas informācijas, riepas nav sasniegušas 3 gadu vecumu un ir pamats uzskatīts, ka riepas būs vienlīdz labas neatkarīgi no tā, vai tās ražotas vakar vai pirms divarpus gadiem.
Foto: Riepas1.lv veikals Rīgā, Maskavas ielā 464
Vai svarīgi pirkt šogad ražotas riepas?
Īsā atbilde – vēlams, bet nav obligāti! Vidēji autovadītāji ar vienām riepām nobrauc divas līdz četras sezonas. Tas nozīmē, ka daudzbraucēji bez bažām var iegādāties riepas, kuras ir pat trīs gadus vecas, ja tās ir pareizi uzglabātas (attiecīgi – tās jebkurā gadījumā būs jānomaina, pirms riepu gumija sāks zaudēt savas īpašības), savukārt svētdienas braucēji, kas vienu komplektu spēj izstiept uz pieciem gadiem, varētu izvēlēties svaigāk ražotas riepas, lai auto riepu derīguma termiņš apmēram sakristu ar nomaiņas laiku.
Svarīgi pieminēt, ka ekspluatācijā esošas riepas un riepas, kuras glabājas noliktavā ar atbilstošiem uzglabāšanas apstākļiem, noveco atšķirīgi. Michelin riepu testos tika pierādīts, ka ekspluatācijā esošas riepas noveco 18 reizes ātrāk nekā tādas pašas riepas atrodoties noliktavā!
Ja vēlies uzzināt vairāk par riepu DOT kodu, sazinies ar mūsu konsultantiem tiešsaistē vai pa tālruni, viņi labprāt pastāstīs, kādas riepas ir pieejamas Riepas1.lv krājumos un, kas jāņem vērā pie to iegādes.