Kādu informāciju sniedz riepu apzīmējumi un ko tas nozīmē?
Lai izvēlētos labākās riepas, nepietiek ar to, ka ir skaidrs vēlamais cenu diapazons un riepu tips – ziemas, vissezonas vai vasaras.
Protams, nost nekritīs nevienas un kaut kur varēs aizbraukt arī tad, ja nebūsi veltījis pusi dienas, ar lupu pētot visu riepu marķējumus, bet, ieguldot nedaudz (tiešām – nedaudz) laika izpētē, pastāv lielāka iespēja izvēlēties tieši tās riepas, kas būs vislabāk piemērotas individuālajām vajadzībām un kalpos godam. Kā lasāms riepu marķējums? Par to tālāk!
ES riepu marķējums
No 2012. gada 1. novembra ir spēkā ES vienotā regula par neradžotu riepu marķēšanu. Tas nozīmē, ka uz visām riepām jābūt uzlīmēm ar skaidrām piktogrammām par trīs galvenajiem parametriem. Parametri ir novērtēti skalā no A līdz G, kas nozīmē, ka A ir “augstākā klase” un G “zemākā klase”. Tomēr tas nebūt nenozīmē, ka G riepa ir slikta un ziemas apstākļiem nederīga. Te, jāņem vērā divi svarīgi aspekti:
- Šie apzīmējumi ir tikai un vienīgi informatīvi. Tie maz pavēsta par patieso riepu kvalitāti. Ja ražotāji dzīsies tikai pēc labiem burtiņiem, tas var nozīmēt, ka tiks upurētas citas riepu īpašības, kas nav mazāk būtiskas (vadāmība, sastāvs, riepas mūžs), lai uzlabotu, piemēram, saķeri uz slapja ceļa. Tāpēc riepas jāizvēlas pārdomāti, ņemot vērā vairākus faktorus, ne tikai vadoties pēc uzlīmes.
- Jāņem vērā, ka ziemas riepām šie burtu vērtējumi automātiski būs zemāki (varbūt E, F un pat G), jo ziemas riepu funkcija ir ļoti konkrēta — drošība sliktos ceļa apstākļos. Ne komforts, ne ekonomija nevar būt svarīgāki par drošību, tāpēc ziemas riepām pārlieku nevajadzētu piešķirt uzmanību šiem burtiem.
Tātad, kādi tad ir šie ES noteiktie riepu marķējuma parametri? Tie ir:
- Degvielas patēriņš. Tas ir saistīts ar rites pretestību – mazāka pretestība nozīmē arī mazāku degvielas patēriņu, jo nepieciešams mazāks daudzums enerģijas, lai šāds auto varētu darboties. Tieši tik vienkārši. Salīdzinājumam – A klases riepas rada par 7–9% mazāku degvielas patēriņu nekā G klases riepas.
- Saķere uz slapja ceļa. Viens no vissvarīgākajiem riepas drošuma rādītājiem. Šis parametrs būtībā nozīmē to, cik droša būs braukšana ar šīm riepām slapjajā laikā (tātad Latvijā – visu gadu!). Nosaka pēc bremzēšanas ceļa garuma lietū. Vieglo automašīnu riepām tiek izmantots vērtējums no A līdz F. Testos uz slapja ceļa ir pierādīs, ka A klases riepu bremzēšanas garums ir 2x īsāks nekā F klases riepām.
- Ārējais troksnis. Šeit burtu vietā ir apzīmējums viļņu veidā no viena (visklusākās) līdz trim (visskaļākās) viļņiem, kā arī vērtība decibelos.
Kādas priekšrocības patērētājiem sniedz šie vienotie riepu apzīmējumi?
Pavisam vienkārši – ikvienam ir daudz vieglāk salīdzināt riepas un izvēlēties atbilstošāko modeli. Ja riepu cena ir augsta, tad to būs vērts maksāt, ja visi parametri būs augstākajā līmenī. Un otrādi – ja cena ir zema, uzreiz varēsi redzēt, kas būs jāziedo. Jāatceras gan, ka šī uzlīme ir informatīva un norāda tikai dažus indeksus, ne visus, kā arī neaizstāj kvalitātes testus laboratorijās. Taču tie nebūt nav visi parametri, ko ātri var uzzināt par katru riepu!
Foto: Riepas1.lv veikals Rīgā, Maskavas ielā 464
Kādi apzīmējumi redzami uz pašas riepas?
Uz pašas riepas atrodama īsa kopa ar apzīmējumiem, kas sastāv no četrām daļām. Tā ir burtu un ciparu virkne, piemēram, 205 / 55R / 17 / 91V. Visi šie riepu indeksi ir vienkārši nolasāmi, ja vien zina – kā.
1.daļa. Riepas platums – izteikts milimetros no vienas sānu malas līdz pat otrai. Attiecīgi piemērā minētā riepas platums ir 205 mm jeb 20,5 cm.
2.daļa. Riepas profila augstums. Procentos izteikts riepas profila augstums attiecībā pret riepas platumu. Tātad mūsu piemērā tie būtu 55%. Burts šajā segmentā apzīmē riepas uzbūvi – R - radiālās riepas (kordi novietoti radiāli), vai B - diagonālās riepas (karkasa korda slāņi novietoti diagonāli).
3.daļa. Diska diametrs collās. Mūsu piemērā – 17 collas.
4.daļas cipari. Riepu kravnesības indekss. Tas norāda maksimālo riepas kravnesību kilogramos. Tas ir indekss, un nenorāda nominālo kravnesību, tikai tās apzīmējumu. Riepas slodzes indekss nosaka katras atsevišķas riepas maksimālo pieļaujam noslogojumu kilogramos. Mainot riepas, būtu jāsaglabā esošais indekss vai jāizvēlas augstāka riepas kravnesība. Piemēram, mūsu piemērā norādītais indekss 91 nozīmē, ka vienas riepas kravnesība ir 615 kg. Jo lielāks cipars, jo lielāka kravnesība. Solis vienai indeksa vienībai ir no 15 līdz 20 kg. Pilnu indeksu atšifrējuma tabulu vari jautāt mūsu speciālistiem vai arī meklēt internetā.
4. daļas pēdējais burts. Riepu ātruma indekss. Norāda maksimālo riepas ātrumu pie pareizas noslodzes un pareiza riepas spiediena. Mūsu piemērā redzamais burts V nozīmē 240 km/h. Iespējami burti no A1 (5 km/h) līdz pat ZR (virs 240 km/h) un Y (300 km/h). Būtiski ņemt vērā - jo lielāks ātruma indekss, jo riepas gumijas sastāvs būs mīkstāks. Tas uzlabos saķeri ar ceļu, tomēr jāņem vērā, ka šajā gadījumā paātrināsies nodilums un riepas mūžs būs īsāks. Pilnu indeksu tabulu jautā mūsu speciālistiem vai meklē internetā.
Foto: Riepas1.lv veikals Rīgā, Jūrmalas gatvē 3a
Kādi vēl faktori tiek ņemti vērā, nosakot riepu tipu?
Vieglo automašīnu riepām tiek vērtēti arī šie trīs pastāvīgās riepu kvalitātēs novērtēšanas sitēmas (U.T.Q.G.) rādītāji, kas tiek norādīti uz pašas riepas korpusa: protektora nodilums (Treadwear), vilces izturība (Traction) un temperatūras izturība (Temperature). Kam jāpievērš uzmanība?
- Protektora nodilums – kontrolētos apstākļos mērīts riepas nodilums. Rādītāja vērtība tiek mērīta no 60–620, kur standarta rādītājs ir 100. Tālāk attiecīgi skatās salīdzinājumu – riepai, kurai būs rādītājs 200, nobraukums līdz tādam pašam nodilumam būs tieši divas reizes lielāks. Tātad, ja rādītājs lielāks par 100 – tas ir ļoti labi, tieši 100 – labi, mazāk par 100 – ne pārāk labi. Svarīgi gan atcerēties – šis marķējums lasāms tikai viena ražotāja produktu līnijas ietvaros, šādi nevar salīdzināt divu dažādu ražotāju riepas.
- Vilces izturība – riepas spēja apstāties uz slapja ceļa bremzējot. Testi veikti uz slapja ceļa, bremzējot taisnā kustības virzienā. AA – izcils rādītājs, B– labs rādītājs, C – sliktākais rādītājs, kas patiesībā nozīmē “vidēji”. Augstāks vilces rādītājs būtībā nozīmē to, ka bremzēšanas ceļa garums būs īsāks.
- Temperatūras izturība – norāda riepas noturību pret siltuma rašanos. Vērtējumā tiek izmantoti 3 burti – A (teicami), B (labi), C (vidēji). Zemāki rādītāji nav atļauti. Visām riepām jāatbilst vismaz minimālajām vērtējuma C prasībām.
Šie ir redzamākie un vienkāršākie parametri, ko ikviens var izlasīt uz riepas sānu malas. Tiesa, dažādiem ražotājiem nianses var atšķirties un izvietotā informācija var būt plašāka (vai redzama citā vietā uz riepas), tādēļ skaties rūpīgi. Izvērtē savas vajadzības un izvēlies labākās un drošākās riepas!