Ziemas riepu testi – ko tie vēsta?
No ziemas riepu testiem mēs varam uzzināt, kā konkrētais riepu modelis uzvedīsies dažādās situācijās uz ceļa. Rakstā lasi par testiem un ziemas riepu lietošanas noteikumiem!
Ziemas riepu testi un ziemas riepu lietošanas noteikumi Latvijā – ko vērts zināt par sodiem?
Ziemas sezonai uzņemot apgriezienus, autovadītāji var novērtēt savas rudenī izvēlētās ziemas riepas uz izdarīt secinājumus – vai izvēle ir bijusi prātīga, vai tomēr nākamajā reizē meklēt citas riepas. Kādu informāciju par riepu kvalitāti sniedz ziemas riepu testi un kādi ir vispārīgie ziemas riepu lietošanas noteikumi Latvijā – par to tālāk!
Ziemas riepu testi – kas tiek pārbaudīts un kā tas ietekmē faktisko braukšanas pieredzi?
Ziemas riepu testi nav visaptverošs pasākums, kur testē pilnīgi visas riepas pēc pilnīgi visiem parametriem. Testu rīkotāji riepas izvēlas pēc saviem ieskatiem atbilstoši testējamajiem parametriem, piemēram, testē tikai mīkstā sastāva riepas, Eiropas tipa riepas un tamlīdzīgi. Lai sašaurinātu testējamo riepu skaitu, testētāji veic savu iekšējo kvalifikāciju un pēc tam testos pārbauda tikai tās riepas, kas šo kvalifikāciju iztur.
Būtībā galvenā testu nozīme – pārbaudīt, kā attiecīgais riepu modelis uzvedīsies konkrētās disciplīnās ar konkrētu automašīnu. Apstākļi testos ne vienmēr precīzi atbilst reālajai situācijai uz ceļa, taču sniedz vispārīgu priekšstatu par riepas kvalitāti, vadāmību un citiem parametriem.
Speciālista komentārs
Ja finanses ļauj un lietotājam nav laika veikt pētniecību un nav uzticības pārdevējam, bet vēlas pārliecību par to, ka pērk labākās riepas, ieteicams izvēlēties tādas riepas, kas ir iekļautas vispāratzītos testos un ieņēmušas kādu no pirmajām 10 pozīcijām.
Ziemas riepu lietošanas noteikumi Latvijā un sodi par neatbilstošām riepām
Nav noslēpums, ka noteikti automašīnu riepu parametri tiek noteikti arī normatīvajos aktos un pārbaudīti uz ceļa reidu laikā. Populārākie – riepu veids un protektora dziļums.
Latvijā ziemas riepu minimālais protektora dziļums ir 4 mm, savukārt ziemas riepām obligāti jābūt uzliktām laikā no 1. decembra līdz 1. martam. Ar radžotām riepām nedrīkst braukt laikā no 1. maija līdz 1. oktobrim. Tāpat uzmanība nu tiek pievērsta arī riepu vecumam.
Kāds sods paredzēts par braukšanu ar nepiemērotām riepām?
Galvenais, kas jāatceras – prasības attiecībā uz riepu vecumu un kvalitāti ir pieņemtas tāpēc, lai aizsargātu autovadītājus un gādātu par drošību uz ceļa. Ikvienam autovadītājam ir jārūpējas par sava transportlīdzekļa aprīkošanu ar pareizām riepām. Riepu kvalitāte vistiešāk ietekmē bremzēšanas ceļa garumu. Un tur nereti centimetri iezīmē robežu starp dzīvību un nāvi.
Lai veicinātu sabiedrības izpratni par nepieciešamību lietot pareizas riepas, nepareizo riepu lietošanas tendences tiek apkarotas, izmantojot sodus (kas pagaidām gan nav pārāk lieli). Sodi ir noteikti Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 149.24 pantā.
• Sods par braukšanu ar sezonai neatbilstošām riepām: 30 eiro.
• Sods par neatbilstošu riepu protektora dziļumu: brīdinājums vai sods 15–55 eiro apmērā transportlīdzekļa vadītājam, sods no 55 līdz 140 eiro fiziskai personai, kas atbildīga par transportlīdzekļa ekspluatāciju, savukārt juridiskai personai šis sods var būt no 70 līdz 700 eiro.
! Pašlaik tiek vākti paraksti, lai šos naudas sodus palielinātu!
Kā riepu kvalitāte ietekmē apdrošināšanas prēmijas
Vēl kāds svarīgs aspekts, par ko būtu jādomā, sekojot līdzi riepu kvalitātei – apdrošinātāju attieksme pret neatbilstošām riepām. Autovadītājiem ir jārēķinās, ka apdrošinātājs, saņemot KASKO apdrošināšanas atlīdzības pieteikumu, vēlēsies noskaidrot, kāds ir bijis riepu stāvoklis negadījuma brīdī. Ja riepas ir bijušas neatbilstošas, apdrošināšanas atlīdzības izmaksa var tikt atteikta. Līdz ar to ikvienā apdrošināšanas polisē ir svarīgi pievērst uzmanību punktiem par riepu stāvokli:
• riepu protektora dziļums
• riepu vecums
• riepu atbilstība sezonai
Speciālista komentārs
Precīzu statistikas datu par to, cik bieži tieši neatbilstošas riepas ir bijušas par cēloni avārijai, nav, taču nepiemērotas riepas ir ideāls iemesls, lai apdrošinātājs noraidītu apdrošināšanas atlīdzības izmaksu.
Ciniski var teikt – ja plāno iekulties satiksmes negadījumā, iepriekš pārliecinies, vai riepu stāvoklis ir normatīvajiem aktiem atbilstošs, vai ir izieta TA un vai ir derīga OCTA. Bet, kā vēsta tautas gudrība, – kas pats sevi sargā, to arī Dievs sargā.
Ja meklē jaunas riepas, neaizmirsti ielūkoties Riepas1.lv piedāvājumā!