Kā spiediens riepās ietekmē braukšanu?
Nav noslēpums, ka ar tukšu riepu tālu neaizbraukt, taču kā ir ar pustukšām (vai pārpilnām) riepām?
Gaisa spiediens riepās – kāpēc svarīgi ievērot noteiktos parametrus
Nav noslēpums, ka ar tukšu riepu tālu neaizbraukt, taču kā ir ar pustukšām (vai pārpilnām) riepām? Kāda nozīme ir pareizam gaisa spiedienam riepās? Lasi tālāk!
Kā riepu spiediens ietekmē riepu mūžu?
Riepu spiediens vistiešākajā veidā ietekmē gan riepas lietošanas ērtumu, gan riepu mūžu. Braucot ar pārāk pilnām vai pārāk tukšām riepām, riepu virsma nodilst nevienmērīgi – pārpildītām riepām vairāk dils vidusdaļa, pārāk tukšām – ārmalas, kā arī būs nevienmērīga saķere ar ceļa virsmu.
Pārāk zems spiediens – riepas nodils ārmalās, pagarināsies bremzēšanas ceļš. Riepas šādi braucot vairāk uzkarst, tādējādi saīsinās to mūžs.
Atbilstošs spiediens – vienmērīgs protektora nodilums, stabilitāte braucot, optimāls degvielas patēriņš.
Pārāk augsts spiediens – veidojas nodilums riepas vidusdaļā, šāda riepa būs nestabila līkumos. Riepa ir cieta, tādējādi nelabvēlīgi ietekmējot braukšanas komfortu.
Kā uzzināt riepai ieteicamo spiedienu?
Visām riepām ieteicamais spiediens nebūt nebūs vienāds. To nosaka riepas izmērs, materiāli, paredzētais lietojums, kravnesība un citi faktori.
Vēlamais riepas spiediens parasti ir norādīts degvielas bākas vāciņa iekšpusē vai automašīnas durvju malā esošajā uzlīmē. Un, protams, apkopes rokasgrāmatā. Ziemā ieteicams riepu spiedienu uzturēt zemākajā pieļaujamajā līmenī, tādējādi riepa nosacīti labāk pieguls slidenajam ceļam, savukārt vasarā var piepildīt riepu līdz ieteicamā diapazona augstākajai vērtībai, lai nodrošinātu komfortablu braukšanu un ilgu riepas mūžu. Taču karstā laikā jāatceras, ka riepas spiediens palielināsies.
Foto: Riepas1.lv veikals-serviss Rīgā, Jūrmalas gatvē 3a
Kā mēra spiedienu riepā?
Informāciju par katrai riepai optimālo spiedienu ražotāji lietotāju ērtībām nereti norāda arī uz pašu riepu sānu malām. Tas var būt izteikts trīs veidots – kilopaskālos (kpa), mārciņās uz kvadrātcollu (psi) vai bāros (bar). Mērvienības konvertējas šādi: 1 bārs ir vienāds ar 100 kpa un 14,50 psi.
Spiedienu mēra ar manometru. Tos var gan nopirkt atsevišķi, gan atrast koplietošanai paredzētos manometrus teju ikvienā degvielas uzpildes stacijā.
Kas jāzina par riepu spiedienu?
- Tas pats samazinās apmēram par 1 psi mēnesī, tādēļ arī riepu spiediens jāpārbauda vismaz vienreiz mēnesī.
- Riepu spiedienu ietekmē gaisa temperatūra, mehāniski bojājumi, gaisa noplūdes, lietošanas intensitāte.
- Pa līdzenu ceļu ieteicams braukt ar spiedienu, kas atbilst ieteicamā diapazona augstākajām vērtībām.
- Nepareizs spiediens ietekmē braukšanas drošību, degvielas patēriņu, riepu nodilumu un bremzēšanas ceļa garumu.
- Visās riepās jābūt vienādam spiedienam.
- Spiediens jāpārbauda aukstās riepās.
- Spiediens regulāri jāpārbauda arī rezerves ritenim! Protams, jācer, ka to nenāksies izmantot, bet – ja tomēr nāksies, būs daudz labāk, ja spiediens būs atbilstošs.
- Karstas riepas spiediens atšķiras no aukstas riepas spiediena – karstai riepai tas ir par 0,3 bāriem augstāks, tas jāatceras, jo, aukstu riepu uzpildot līdz maksimālajam pieļaujamajam spiedienam, vēlāk, riepai sakarstot, ierobežojums tiks pārsniegts.
Foto: Riepas1.lv veikals-serviss Rīgā, Jūrmalas gatvē 3a
Kādos gadījumos ieteicams nedaudz pielāgot spiedienu?
Reizēm ir situācijas, kad labāk braukt ar zemāko ieteicamo spiedienu. Piemēram, ziemā vai ja paredzēts ilgstoši braukt pa īpaši nelīdzenu vai bedrainu ceļu. Svarīgi atcerēties, ka spiediena pielāgošana vienā vai otrā virzienā nedrīkst pārsniegt 10% no optimālā ražotāja ieteiktā spiediena.
Ja vēlies, lai jaunās riepas kalpotu pēc iespējas ilgāk un nodrošinātu komfortablu braukšanu, parūpējies par atbilstošu riepu spiedienu – tas ir vienkārši, ātri un pilnīgi bez maksas. Arī pārbaudīt to var jebkurā degvielas uzpildes stacijā, kuru ikviens autovadītājs apmeklē jebkurā gadījumā.
Ja rodas kādi jautājumi vai nepieciešama palīdzība, droši vērsies pie riepas1.lv lieliskajiem speciālistiem, kas labprāt dalīsies padomos un ieteikumos.