Pazīmes, kas brīdina par bojātām automašīnas bremzēm

Bremžu sistēmas kļūmes var radīt ko vairāk par bojātām automašīnas detaļām. To būšana kārtībā var izrādīties pat dzīvības un nāves jautājums, tāpēc svarīgi tās regulāri pārbaudīt.
Bez mazākajām šaubām var apgalvot, ka bremžu sistēma, tāpat kā riepas un diski, ir viena no tām auto komponentēm, kas spēlē sevišķi nozīmīgu lomu drošības ziņā. Vienmēr svarīgi ir atcerēties, ka bremzes agrāk vai vēlāk nolietojas un ir īpaši svarīgi pamanīt zīmes, kas liecina par to darbības traucējumiem. Ir labi, ja tās tiek pārbaudītas ikgadējā apskatē, taču tas neizslēdz iespēju, ka laika posmā starp pārbaudēm tās pārstāj darboties. Rūpējoties par satiksmes drošību, aicinām pievērst uzmanību pazīmēm, ka bremzes vēlas ko pateikt.
Neparasti un neierasti trokšņi
Viena no pazīmēm, kas liecina par bojātām bremzēm ir spalga, augstas frekvences skaņas parādīšanās. Tā rodas, jo bremžu klučos ir iestrādāts indikators, kas bremzējot rada spalgu troksni. Tas norāda uz nodilušiem bremžu klučiem, kas nozīmē, ka tos laiks nomainīt. Ja nodilums ir liels, parādīties var arī griezīga skaņa, metālam berzējoties pret metālu. Nereti par trokšņu cēloni var būt riepas un diski, tāpēc pārbaudīt var arī tos.
Vibrējošs bremžu pedālis
Tā ir normāla parādība, ka bremžu pedālis vibrē ļoti strauji nobremzējot, vai bremzējot uz virsmas ar sliktu saķeri – tajā brīdi ieslēdzas pretbloķēšanas sistēma. Ja šāda vibrēšana notiek bremzējot pie normāliem apstākļiem, iespējams, ir savērpies bremžu rotors. Tas notiek bremzes pakļaujot ilgstošai slodzei, karstuma ietekmē tām mainot formu.
Auto bremzējot maina virzienu
Ja nospiežot pedāli automašīna pēkšņi maina virzienu, par iemeslu varētu būt iestrēdzis bremžu suports. Bremzēšanas brīdī vienas puses bremžu kluči apņem rotoru, savukārt, otra puse paliek tādā pašā stāvoklī kā pirms tam. Pie vainas var būt arī nevienlīdzīgi nodiluši bremžu kluči vai bojāta bremžu šļauka, kas noved pie nevienmērīga spiediena katrā pusē.

Foto: Shutterstock.com
Mīksts bremžu pedālis
Ja pedālis, to nospiežot, šķiet mīksts un aizsniedzas līdz pat grīdai, tad, ļoti iespējams, pie vainas ir hidraulikas sistēma. To visbiežāk izraisa bremžu šķidruma vai gaisa noplūde, kā arī gaisa burbuļi sistēmā. Noplūdi var pārbaudīt zem auto paliekot gaišas krāsas audumu vai kartonu un atstājot to uz diennakti. Noplūdes gadījumā parādīsies gaišs, cepamās eļļas konsistences šķidrums.
Ciets bremžu pedālis
Ciets bremžu pedālis varētu nozīmēt bremžu sistēmas aizsprostojumu. To izlabot varētu bremžu šķidruma nomaiņā, taču labākajā gadījumā auto būtu jāved pārbaudīt uz servisu.
Iedegusies bremžu brīdinājuma lampiņa
Šim var būt dažādi izskaidrojumi. Lampiņa var iedegties sensoru vai elektronikas kļūdas dēļ, tāpat kā, ja ieslēgta ir stāvbremze. Ja stāvbremze ir nolaista un lampiņa turpina degt, tad noteikti ir jādodas uz servisu pārbaudīt bremžu stāvokli. Kļūdu bremžu darbībā var uzrādīt arī nedegoša bremžu lapiņa brīdī, kad tiek iedarbināta automašīna un iedegās visas citas paneļa lampiņas.

Foto: Shutterstock.com
Bremžu ķeršanās
Bremžu ķeršanos pie mazākā pieskāriena pedālim izraisa piesārņojums bremžu klučos. Starp tiem un rotoru, iespējams, atrodas gruži vai kāds eļļains šķidrums. Ja suporti nav pareizi nolīmeņoti, tas arī var būt par iemeslu šādai problēmai.
Lai ceļš būtu drošs gan Jums, gan citiem satiksmes dalībniekiem, bremzes vajadzētu pārbaudīt biežāk nekā reizi gadā. Pietiek ar to, ka sekojat līdzi šīm zīmēm un reizi pa reizei pārbaudāt vai nav redzama šķidruma noplūde, un vai bremžu kluči ir pietiekamā biezumā. To var paveikt brīžos, kad jāmaina ir riepas un diski. Tos, savukārt, iegādāties varat veikalā Riepas1! Veikals piedāvā riepas un diskus, riepu montāžu Rīgā un visā Latvijā.