Atpakaļ pie jaunumu saraksta

TOP10 iedvesmojošākās koncepta riepu idejas

TOP10 iedvesmojošākās koncepta riepu idejas

Šoreiz piedāvājam ieskatīties riepu (un disku) industrijas nākotnē. Esam atlasījuši desmit, mūsuprāt, interesantākās un drosmīgākās dažādu ražotāju riepu koncepcijas.

Iespējams, ka lielākā daļa no tām nekad nenonāks līdz sērijveida ražošanai. Taču ir diezgan droši, ka šajos prototipos izmantotās idejas tā vai citādi ietekmēs auto nozari un, līdz ar to, mūsu sadzīvi jau pavisam drīz. Vai arī ne tik drīz…

10. Goodyear reCharge

Elektroauto paredzēta riepa, kas pašatjaunojas, pateicoties īpašām kapsulām: tiklīdz protektora bloki nodilst, no korpusa tiek izstumts jauns slānis. Turklāt, pastāv atšķirīgas kapsulas dažādiem klimatiskajiem un ceļa apstākļiem. Protektoru paredzēts izgatavot no materiāla, kas pēc riepas lietošanas beigām bioloģiski noārdās.

9. Michelin X Tweel / Uptis

Vienīgā riepa šajā sarakstā, kas jau ieviesta sērijveida ražošanā. Riepa sastāv no vairākiem metāla cilindriem, kas savā starpā savienoti ar poliuretāna spieķiem. Michelin apgalvo, ka X Tweel ir lētākas par parastām traktoru riepām un tās kalpo ilgāk. Pagaidām tiek izmantota dažāda veida speciālajai tehnikai – iekrāvējiem, kvadracikliem un dārza traktoriem, taču līdz 2024. gadam Michelin plāno uzsākt arī pasažieru un automašīnām paredzētu bezspiediena riepu Uptis.

8. Nexen Dandelion

Bezceļu braukšanai paredzēta riepa ar 72 savstarpēji neatkarīgām “kājām”, kas piestiprinātas pie rumbas. Atkarībā no ceļa virsmas, tās vai nu izbīdās uz āru, vai ieraujas korpusā. Līdz ar to, kļūst iespējams pārvarēt daudz lielākus šķēršļus, nekā ar parastām riepām, pat ja tajās tiek samazināts spiediens. Papildu bonuss ir iespēja nomainīt katru no “kājām” atsevišķi, kas, protams, samazina izdevumus.

7. Hankook Aeroflow

Autosacīkstēm paredzeta koncepta riepa, kuras uzdevums ir nodrošināt maksimāli lielu piespiedējspēku. Tas ir viens no priekšnosacījumiem, lai auto trasē būtu iespējami ātrs – piespiedējspēks ļauj noturēt riteņus uz zemes, kā arī ātrāk izbraukt līkumus. Hankook piedāvātais risinājums ir riepa, jeb, pareizāk sakot, ritenis, kas spēj sadalīties uz pusēm brīžos, kad palielinās ātrums un nepieciešams palielināt piespiedējspēku.

6. Kumho Smasher

Iespaidīga izskata riepa braukšanai bezceļu apstākļos ar titāna zobratiem tās iekšienē, kas spēj samalt asus un citus priekšmetus – tas arī izskaidro riepas nosaukumu. Īpašas plāksnes protektorā ļauj radīt vakuumu starp riepu un virsmu, pa kuru tā pārvietojas. Šāda astoņkāja piesūcekņu iedvesmota tehnoloģija ļauj pārvarēt stāvas nogāzes. Ražotājs norāda, ka riepa ir īpaši piemērota glābšanas dienestiem darbam dažādās ekstrēmās vietās.

5. Michelin VISION

Riepa, kuras protektoru iespējams izprintēt ar 3D printeri. Tas ļauj riepu ātri atjaunot vai pielāgot konkrētajai situācijai, turklāt, izmantojot vienīgi nepieciešamo gumijas daudzumu. Karkass veidots no bioloģiskiem un bioloģiski noārdāmiem materiāliem.

4. Goodyear Aero

Lūkojoties jau pavisam tālā nākotnē, Goodyear 2019. gadā prezentēja riepu, kas paredzēta lidojošām automašīnām. Tā ir bez gaisa, taču pietiekami elastīga, lai pārvietotos pa ceļu. Savukārt horizontālā stāvoklī riepa darbojas līdzīgi kā drona rotori.

3. Liddiard

Riepa, kas ļauj automašīnai pārvietoties jebkurā virzienā ir uzmontēta uz diska ar veltņiem, kas griežas perpendikulāri asij. Mainot atsevišķu riteņu veltņu griešanās virzienu, iespējams vai nu braukt sāniski, vai arī griezties uz vietas. Neapšaubāmi, šāda tehnoloģija varētu būt noderīga novietojot aut stāvvietā, taču rodas bažas par šādu riepu kalpošanas laiku. No otras puses – Liddiard ir dzīvē izmēģināts prototips, nevis datoranimācija, kā liela daļa šajā rakstā pieminēto riepu.

2. Hankook Hexonic

Riepa, kas izstrādāta pilnīgi autonomām koplietošanas automašīnām, kādas, pēc Hankook domām, dominēs nākotnes pilētās. Riepā ir iebūvēti sensori, ar kuru palīdzību tiek skanēta ceļa virsma un mērīta tās temperatūra. Izmantojot iegūtos datus, protektors pielāgojas konkrētā ceļa stāvoklim. Pats protektors sastāv no sešstūra formas moduļiem, kas spēj atdalīties, izveidojot starp tiem kanālus ūdens novadīšana tad, kad tas ir nepieciešams. Savukārt katrā no šiem moduļiem ir iebūvēti īpaši Y formas elementi, kas izvirzās brīžos, kad vajadzīga spēcīgāka saķere.

1. Goodyear Eagle 360 Urban

Sfēriska riepa, kas noturas savā vietā, izmantojot magnētisko levitāciju. Šāda forma ļauj transportlīdzeklim pārvietoties arī sāniski. Līdzīgi, kā Hankook Hexonic, arī šajā riepā iestrādāti sensori ļauj pastāvīgi skenēt ceļa virsmu un pielāgoties tai, izvirzot atsevišķus elementus. Taču šajā gadījumā ir sperts vēl viens solis tālāk – šajā riepā ir iebūvēts arī mākslīgais intelekts, kas ar laiku atpazīt, kāds protektors vislabāk darbojas noteiktos apstākļos, kā arī spēj “pastāstīt” par savu pieredzi citu automašīnu riepām.

 
Noslēgumā jāsecina, ka visām šīm riepām ir divi vienojoši faktori: tajās nav gaisa un tās faktiski ir veseli riteņi ar visu disku. Kas liek domāt, ka iespējams nākotnē ar jēdzienu “riepu montāža” sapratīsim pavisam citu procesu. Kā arī, tās būs krietni sarežģītākas (sensori, procesori, dažādi jauni materiāli) nekā mūsdienu riepas, kas nozīme, ka arī nelielus bojājumus diez vai būs iespējams salabot pašrocīgi piemājas garāžā.

Saistītie raksti