Kas ir riepu centrēšana un balansēšana?
Kad nepieciešams veikt riepu centrēšanu?
Riepu centrēšana jāveic, ja esi ievērojis vismaz vienu no uzskaitītajiem defektiem:
- riepas dilst nevienmērīgi;
- braucot taisni, auto novirzās uz labo vai kreiso pusi;
- stūre neatrodas sinhroni riteņu asij;
- riepas mēdz čīkstēt situācijās, kad tam nav pamata.
Tāpat ģeometrijas pārbaude un centrēšana vajadzīga, mainot automašīnas riepu izmērus.
Kas ietilpst riepu centrēšanā?
Riepu centrēšanas laikā tiek pārbaudīti un nepieciešamības gadījumā pielāgoti šādi leņķi:
- sāngāzuma leņķis – var būt negatīvs (riepas augšējā daļa ieliecas automašīnas centra virzienā) vai pozitīvs (riepas augšējā daļa izliecas uz āru). Negatīvu leņķi iecienījuši autosporta pārstāvji, jo tādējādi iespējami agresīvāki pagriezieni. Tomēr, braucot taisni, šāds leņķis samazina saķeri;
- garengāzuma leņķis – leņķis starp riteņa rotācijas šarnīra asi un zemei perpendikulāru līniju. Šo leņķi parasti maina vien tad, ja notikusi avārija un nepieciešama līdzsvara atjaunošana;
- savērsuma/ atvēruma leņķis – pozīcija starp automašīnas garenisko asi un riteņu virzienu. Ja riteņu virziens ir vērsts uz auto vidusdaļu, tas ir savērsuma leņķis, ja uz ārpusi – atvēruma leņķis. Priekšējās piedziņas automašīnām lielākoties tiek izvēlēts atvēruma leņķis, bet aizmugurējās piedziņas transportlīdzekļiem piemērotāks ir savērsuma leņķis.
Kas ir riepu balansēšana?
Riepu balansēšana ir vienkāršāks “pasākums”, un tās laikā riteņa diska iekšpusē tiek pievienoti metāla atsvari, lai novērstu disbalansu.
Balansēšana, atšķirībā no riepu centrēšanas, ir jāveic, katru reizi mainot riepas (kā arī gadījumos, kad braukšanas laikā jūtama vibrācija).