Обратно к списку новостей

Может ли длительная парковка на улице повредить шины?

Может ли длительная парковка на улице повредить шины?

Laikā, kad daudzi no mums joprojām strādā attālināti, privātās automašīnas tiek izmantotas ievērojami retāk.

Vienlaikus ziema ne tuvu nav galā – vēl pagājušajā nedēļā piedzīvojām gan pamatīgu salu, gan intensīvu snigšanu un tam sekojošo atkusni. Ne visiem ir nojume vai garāža, un bieži vien spēkrati tiek turēti zem klajas debess. Vai un kā šādi apstākļi ietekmē riepu stāvokli un vai ir nepieciešams tās jebkādā veidā pasargāt? Aplūkosim šos jautājumus detalizētāk!

Pārbaudiet spiedienu!

Aukstumā spiediens riepās samazinās, bet pārāk zems spiediens riepās zem stāvošas automašīnas svara var izraisīt gan korda bojājumus, gan gumijas plaisāšanu. Tāpēc ir svarīgi regulāri pārbaudīt gaisa spiedienu riepās un, ja nepieciešams, paaugstināt to līdz ražotāja norādītajam līmenim. Protams, tas nav jādara katru dienu, ikdienā pietiks ar vizuālu novērtējumu, bet reizi pāris nedēļās veikt šo procedūru būtu vēlams. Dažkārt speciālisti iesaka piepumpēt riepas vairāk, nekā nepieciešams, šādi kompensējot spiediena samazināšanos auto stāvēšanas periodā. Vēl svarīgāk ir neaizmirst to izdarīt arī pēc ilgāka laika atsākot braucienu, jo nepietiekami piepumpētas riepas ne tikai samazina riepas veiktspēju un izraisa nevienmērīga nodiluma veidošanos, bet arī padara automašīnu sliktāk vadāmu un saīsina bremzēšanas ceļu, kas ir īpaši būtisks faktors braucot pa slideniem vai slapjiem ziemas ceļiem. Ekstrēmākos gadījumos riepa var pat pārsprāgt.

Riepu deformācija smaguma ietekmē

Automašīnas svara ietekmē riepas sāk palēnām deformēties, mainās to sānu un protektora forma, palielinās disbalanss. Protams, daudz kas ir atkarīgs no tā, cik ilgi auto tiek atstāts ārā – uz nedēļu, mēnesi vai līdz pat pavasarim, un īstermiņā būtiskas izmaiņas nebūs pamanāmas. Turklāt, riepas ātri atgūst formu atsākot braukšanu: jau pēc 30 minūtēm nekāda vibrācija nebūs jūtama. Savukārt, ja plānojat atstāt transportlīdzekli stāvvietā uz ilgāku periodu, ieteicams to ik pa laikam nedaudz izkustināt: pabraukt kaut vai dažus metrus uz priekšu un atpakaļ. Tas ļaus izvairīties no nospiedumu rašanās, kas ir īpaši svarīgi zema profila riepām.

Mitrums

Riepas ir radītas darbam slapjumā un zemā temperatūrā, taču pastāvīga sasalšana un atsalšana tām par labu nenāk. Tāpēc, ja vien ir iespējams, novietojiet automašīnu uzkalniņā, lai zem tās neveidotos peļķes. Vienlaikus šādi jūs aizkavēsiet auto metāla daļu rūsēšanu, kas mitrumā notiek intensīvāk.

Saules stari 

Ultravioletais starojums liek riepu gumijai izkalst, jo izdalās tās sastāvā esošās eļļas. Pirmā pazīme tam, ka riepa sāk izkalst, ir mikroplaisas. Riepas malas kļūst gaišākas un izskatās kā noklātas ar sārmiem. Tāpēc vēlams automašīnu novietot tā, lai riepām nepiekļūtu tieši saules stari. Starp citu, saules stari ietekmē arī citas gumijas detaļas, piemēram, logu tīrītāju slotiņas.

Vai liels aukstums var sabojāt riepas?

Ja lietojat vissezonas riepas, tad jāatgādina, ka tās ir paredzētas izmantošanai vietās, kur gaisa temperatūra ziemā svārstās ap 0 grādiem. Lielākā aukstumā tās sāk zaudēt elastību, un, līdz ar to, arī saķeri. Papildus atšķirīgam protektora dizainam, šis ir viens no būtiskākajiem iemesliem, kāpēc vissezonas riepas nav īsti piemērotas mūsu apstākļiem. Savukārt ziemas riepas ir paredzētas ekspluatācijai temperatūrā no +7° līdz -40°. Ekstrēmi aukstā laikā arī ziemas riepas zaudē elastību, taču zem 40 grādu atzīmes termometra stabiņš Latvijā nolaižas vien dažas reizes gadsimta laikā.

Temperatūras svārstības

Līdz ar to var secināt, ka zema temperatūra riepām nekaitē, taču temperatūras svārstības gan par labu nenāk. Kaut arī ražotāji pastāvīgi uzlabo riepu gumijas sastāvu, temperatūras izmaiņas neizbēgami ietekmē tās struktūru, jo, kā visi materiāli, aukstā laikā gumija saraujas, bet sasilstot (uzsākot braukšanu) izplešas. Kopumā auto atstāšana ārā īstermiņā nenodara būtisku kaitējumu riepām, taču ilgākā laika posmā gan būtu jāievēro daži tās saudzējoši pasākumi.

Связанные статьи